چه کسی درمانگرم را انتخاب می کند ؟

چه کسی درمانگرم را انتخاب می کند ؟ در شیوه ی خصوصی، انتخاب درمانگر توسط مراجع انجام می شود که دربیشتر موارد توسط شخص ثالث معرفی می شود. بااین حال در درمانگاه، انتخاب درمانگر نوعاً توسط نماینده ی درمانگاه، اغلب یک مددکار اجتماعی، انجام می شود.

تصمیم انتخاب بر این اساس که کدام درمانگر وقت آزاد دارد، گرایش می یابد؛ بنابراین این چنین گزارشها، حالت به نسبت کمتری از اولویت را برای درمانگر می پذیرند. تحقیقات تاکنون نشان نداده است که کدام یک از مشخصات مراجع-درمانگر پایه های قابل اعتمادی برای پروردن مطابقت های بهینه هستند.

عیناً ازنظرسازمان دادن مطابقت های انواع مراجعان با انواع درمان ها درست است .اگرچه تعدادی اصول در چند مطالعه یافت شده است، معمولاً این اصول تحت اعتبارسنجی متقابل برقرار نیستند. اگر هرروشی فراتر از پر کردن صرفِ زمان درمانگر با مراجع بعدی مورداستفاده قرار بگیرد، به احتمال زیاد بر مبنای قضاوتهای یک مدیر است.

گاهی اوقات این قضاوت ها به وسیله ی آزمون و ارزیابی های مصاحبه ی مراجع و درمانگر، حمایت می شوند. به ندرت اولویت های مراجع و درمانگر در نظر گرفته می شوند.رویکرد اولویت شرکت کنندگان به صورت موفقیت آمیزی در مطالعه ی رواندرمانی پن مؤثر واقع شده است.

دراین مطالعه نیمی از درمانگران اجازه یافتند بعد از مرور چارت های مراجعان، مراجعانی که ترجیح می دهند را انتخاب کنند، درحالیکه نیم دیگر درمانگران بهصورت اتفاقی مراجعان اختصاص دادهشده را دریافت کردند. داشتن انتخاب در مقابل نداشتن انتخاب، رابطه ی معناداری با مزایا یا عدم وجود مزایایی که مراجعان دریافت کردند، داشت.

به علاوه، اجازه دادن به مراجع برای ابراز اولویت و حتی تلاش برای یافتن تطابقاتِ مطبوعِ متقابل یک نوع شامل گوش دادن به اولویت مراجع و درمانگر برای یکدیگر است و بر اساس اطلاعاتی که در پی دارد، هر یک از آنها این فرصت را به یک انتخاب آگاهانه تبدیل می کنند.

پاداش توجه کردن به اولویات، ایجاد تطابقی است که سلامت آن با احتمال کمتری پس از بروز ناگهانی وعده، به خطر می افتد داشتن انتخاب در مقابل نداشتن انتخاب، رابطه ی معناداری با مزایا یا عدم وجود مزایایی که مراجعان دریافت کردند، داشت.

به علاوه، اجازه دادن به مراجع برای ابراز اولویت و حتی تلاش برای یافتن تطابقاتِ مطبوعِ متقابل بین مراجع و درمانگر بر اساس اولویتهای آنها، احتمالاً مفید است و لازم است.

دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *