امنیت

وقتی بچه ها ناراحتند، والدین چگونه می توانند امنیت را به آنها بازگردانند؟

این جملات ساده را به آنها آموزش دهید.

سهیلا کاظمی-مشاور خانواده

در بیشتر اوقات والدین زمانی که فرزندشان بهم ریخته یا ناراحت است واکنش درستی نشان نمیدهند. همین امر باعث می شود فاصله آنها از یکدیگر زیاد شود. همین امر نشان دادن واکنشهای مناسب را در ادامه سخت تر میکند. این مساله باعث می شود آنها نیاز به کمک تخصصی پیدا کنند. توصیه های فرزندپروری در این موارد به افراد کمک می کند تا در این مواقع واکنش درستی نشان دهند.

زمانی که کودک آسیب می بیند، نیاز به مراقبت های ویژه و امنیت دارد که احساس راحتی کند و بتواند مساله را حل کند. بیشتر اوقات برای والدین بسیار سخت است که واکنش مناسب را بدانند و نشان دهند. گاهی اوقات در موقعیت های آزار، مشکلات قدیمی والدین هم به سطح می آید و باعث می شود اوضاع تنها بدتر شود.

بهترین توصیه در این مواقع برای والدین این است که بجای اینکه سعی کنند تا اوضاع بهتر شود دست از تلاش بردارند و به پرسیدن این سوال اکتفا کنند:

«من میتونم چه کاری برات انجام بدم تا احساس کنی الان دوست داشته شدی؟»

با پرسیدن این سوال، والد در واقع در موقعیت ناراحتی کاملا در کنار فرزندش ایستاده است. این سوال تایید میکند که والد، هیجان منفی و ناراحتی او را تایید کرده و بجای اینکه سعی در درست کردن اتفاقات کرده باشد، در موقعیت حساس در کنار او قرار دارد.

گفتن این حرف برای ما بسیار ساده است ولی عمل کردن به آن برای والدین بسیار دشوار است.

والدین دوست دارند تا مشکلات فرزندشان را حل کنند و به او کمک کنند. با گفتن این این جمله به او، نشان داده می شود که او دوست داشتنی است و امنیت دارد. مهم نیست چه اتفاقی افتاده باشد، والدین همیشه کنار او هستند.

با کنار کودک ایستادن در مواقع ناراحتی و برگرداندن او به آرامش، از احساس تنهایی و جداشدگی او در ادامه جلوگیری می شود. والدین باید آماده باشند که در جواب سوال «چیکار می تونم برات بکنم تا احساس کنی دوستت دارم؟» بشنوند:

  • من بستنی می خوام
  • من یه اسباب بازی جدید میخوام
  • من میخوام تنها باشم
  • یا ترکیبی از این موارد…
برای اینکه احساس امنیت و آسایش به کودک برگردد لازم است که قادر باشند به این خواسته ها پاسخ دهند.

در بسیاری از اوقات، والدین در لحظه قادر به براورده کردن خواسته کودک نیستند. در شرایط مشابه، باید بتوانند به کودک پیشنهاد جایگزینی بدهند تا همچنان احساس دوست داشتنی بودن بکنند. برای اینکه کودک احساس خوبی به خود داشته باشد، والدین می توانند متنی برای او بنویسند تا بعنوان تعهد از آن استفاده کند. این مساله به آنها نشان می دهد که احساس و هیجانها تمام نشده و از بین نمی روند. ممکن است او دوباره این احساس را داشته باشد و بااین روش می داند که والدینش برای کمک به او برنامه ای دارند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *