صرع

آیا بیماری صرع با دیگر مشکلات سلامت روان رابطه دارد؟

افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی در کودکان و نوجوانانی که صرع دارند بیشتر از سایر گروه ها و حتی بیشتر از چیزی است که در گذشته برآورد کرده بودند. بنابراین بهتر است که این گروه را برای این مشکلات دایما ارزیابی کرد و تحت بررسی قرار داد. این نتیجه تحقیقی است که به تازگی توسط جامعه صرع در آمریکا انجام شده و در یک همایش سالانه گزارش آن ارایه شده است.

محققان 119 کودک و نوجوان بین ۹ تا ۱۸ سال با صرع تازه آغاز شده را وارد تحقیق کردند. در ابتدا در این گروه هیچ کس تشخیص افسردگی، اضطراب و یا افکار خودکشی نداشت. مدتی پس از ادامه یافتن صرع، 30٪ از افراد کم سن تر تشخیص اضطراب و نزدیک 40٪ آنها تشخیص افسردگی گرفتند و 11٪ آنها افکار خودکشی داشتند. تحقیقات گذشته در همین رابطه تنها 19، ارتباط بین صرع و اضطراب و 13٪ با افسردگی گزارش کرده بودند. تمرکز این تحقیقات روی سنین پایین تر بود.

دکتر انجلی داگر، محقق بیمارستان کلیولند در خصوص این پژوهش بیان کرد:

«در مقایسه با تحقیقات پیشین، درصد بیشتری از افراد شرکت کننده، اختلالات همبود با صرع را نشان داده اند که همین امر اهمیت توجه به این گروه را در زمینه سلامت روان بالا میبرد.» با توجه به گزارش مرکز کنترل بیماری در آمریکا، در جمعیت عمومی، چیزی در حدود 7 درصد از افراد 2 تا 17 سال مبتلا به اضطراب و در حدود 3 درصد مبتلا به افسردگی هستند. نکته جالب این است که در مورد کودکان و نوجوانانی که افکار خودکشی دارند ولی تشخیص افسردگی ندارند تحقیق زیادی انجام نگرفته است.

بیشتر افرادی که تفکرات خودکشی در آنها بررسی شده، یک اختلال روانشناختی پیشین نیز داشته اند.

بعبارتی متخصص یا محقق در هنگام کار روی اختلال فعلی فرد پی به وجود یا پیدایش افکار خودکشی برده است. همین مساله باعث میشود اطلاعات دقیقی از گروهی که بدون پیش زمینه اختلال، تنها با افکار خودکشی دست و پنجه نرم میکنند در دسترس نباشد.

به گفته محققان این اولین تحقیقی بود که در بین گروه کودک و نوجوان مبتلا به صرع انجام می شد که اختلال روانشناختی دیگری نداشتند و آنها را از نظر افکار خودکشی غربالگری می کرد. یافته ها پیشنهاد میکنند که همه افرادی که از بیماری صرع رنج می برند، می توانند از غربالگری نفع ببرند حتی اگر پیش از آن هیچ نشانه ای از اختلالات روانی بروز نداده باشند و یا حتی مبتلا به هیچ اختلالی نباشند.

داگر علاوه بر این اضافه کرد:

« درست است که این تحقیق روی غربالگری تمرکز داشت، که باید توجه داشته باشید این کار نیز توسط متخصص انجام میگیرد، یافته ها نشان می دهند که برای پیدا کردن مشکلات روانشناختی نهفته در گروه مبتلایان به صرع باید دایما آنها را تحت نظر داشت. برخی افراد تصور میکنند غربالگری یا نظارت داشتن زمانی معنی دارد که نشانه های نگران کننده ای در افراد دیده شود و یا مسایل اساسی روانپزشکی مطرح باشد ولی در گروه صرع باید توجه داشت که حتی در صورت عدم وجود علایم بهتر است غربالگری انجام شود. گروهی که افکار خودکشی دارند علایم بالینی خاصی نداشتند و از آنجایی که در سنین پایین خودکشی ها عموما تقلیدی است و کودک درک درستی از مفهوم خودکشی ندارد، احتمال مرگ در آنها بیشتر می شود.»

دکتر فالکونه، روانپزشک کودک و نوجوان در مرکز صرع کلینیک کلیولند هم در مورد این پژوهش گفت:

«ابزار غربالگری خودکشی استفاده شده در این تحقیق توانست تفکرات خودکشی شناخته نشده را در بیش از 1 نفر از 10 کودک و نوجوان شرکت کننده شناسایی کند که رقم قابل توجهی است. خودکشی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که مشاهده شد حتی در صورت عدم تشخیص قبلی افسردگی یا اضطراب می تواند وجود داشته باشد. بنابراین مهم است که همه کودکان، بزرگسالان و نوجوانان مبتلا به صرع برای هر سه موضوع مهم بهداشت روانی غربالگری و ارزیابی شوند.»

بنابراین با توجه به اهمیت نتایج این تحقیق و گزارش های پیرامونی، شاید وقت آن باشد که دانشجویان و محققان، به جای تمرکز روی گروه مبتلا، توجه بیشتری به جوامع کمتر دیده شده بدهند. برخی از ویژگی های روانشناختی شاید در گروه اختلالات طبقه بندی نشوند ولی در صورت عدم شناسایی به موقع و پیگیری کافی قابلیت آن را دارند که تبعاتی سنگین تر از یک اختلال شناخته شده را به جا بگذارند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *