سیگنال های مغز

استفاده از استنتهای مغزی و AI برای بیماران مبتلا به فلج برای کنترل کامپیوتر

تحقیقات جدید افرادی که فلج شده اند را قادر می سازند تا به فعالیتهای روزانه شان ادامه دهند.

آیا ذهن انسان می تواند تنها با فکر کردن و ارسال سیگنال های مغزی یک ابزار دیجیتال خارجی را کنترل کند؟ این سوالی است که مدتها دانشمندان از خود می پرسیدند و حالا باید گفت که علم به پیدا کردن جواب آن نزدیک شده است. یک استنت که می تواند در درون مغز، بدون عمل جراحی باز، قرار گیرد و سیگنال های مغزی را ترجمه کند.

رابط های مغز و کامپیوتر (Brain-computer interface) یا BCI راهی هستند برای ارتباط بین ذهن بیولوژیکال و ماشینی.

دانشمندان امیدوارند که با ارتقای این فناوری بتوانند به کسانی که دچار فلج و دیگر اختلالات مغزی هستند کمک کنند تا استقلالشان را به دست بیاورند. این ابداع توسط یک استارت آپ بیوتک-عصبی-عروقی انجام شده و دفتر مرکزی آنها در سیلیکون ولی است. باراک اوباما در مورد این اختراع گفته: «این ابداع پتانسیل آن را دارد که زندگی مجروحین جنگ و دیگر افرادی که با ناتوانی های مختلف درگیرند را زیر و رو کند»

بررسی بالینی

این اختراع در مغز دو بیمار مبتلا به ALS با کمترین روش تهاجمی جایگذاری شد. مکان آن نزدیک به قشر حرکتی اولیه در سینوس ساژیتال فوقانی و در مجاورت با شکنج پیش مرکزی بود. آزمودنی ها با کمک یادگیری ماشینی توانستند تا سیگنال های مغزی ای که در واقع تلاشهای حرکتی محسوب میشد را برای دابل کلیک کردن موس و یا زوم کردن و کلیک چپ استفاده کنند.

در هر یک از این آزمودنی ها برای کنترل سیستم هوش مصنوعی و  یادگیری ماشینی از سیستمهای مختلفی استفاده شد. در بیمار اول تکنولوژی SVM برای تحلیل تبدیلات پیچیده و در دومی یک دسته بندی کننده استفاده شد.

با ترکیب این تکنولوژی و رصد حرکات چشم برای جابجا کردن نشانگر موس، افراد حاضر در تحقیق توانستند در ویندوز 10 کارهای روزانه خود را انجام دهند. دقت کلیک موس چیزی در حدود ۹۳ درصد بود که عدد قابل توجهی به شمار می رود. این تکنولوژی افراد را قادر کرده تا با امواج مغزی بتوانند وسیله پیچیده ای مثل کامپیوتر را کنترل کنند. این افراد قادر بودند تا با استفاده از کامپیوتر و اینترنت منابع مالی خود را مدیریت کنند، پیام بدهند و آنلاین خرید کنند.

نتایج

این تحقیق نشان داد که تکنولوژی پتانسیل آن را دارد که یک وسیله دیجیتال را با دستورات مختلف تحت کنترل یک فرد مبتلا به مشکلات مغزی قرار دهد و وقتی این موضوع با حرکات چشم ترکیب می شود میزان خودمختاری و استقلال آن فرد را افزایش می دهد.

با این نتایج، دانشمندان به مسیر مهمی در ارتباط بین مغز و کامپیوتر دست پیدا کرده اند. پیشرفت هوش مصنوعی به همراه نوروساینس به افرادی که از صرع شدید رنج می برند، امید آینده ای بهتر و مستقل تر را می دهد.


[1] Stent

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *