اعتیاد به آدرنالین در محل کار

اعتیاد به آدرنالین در محل کار :مسابقات سرعت، زیپ لاین در جنگل، شیرجه در آسمان و رفتارهای این‌چنینی از نشانه‌های تمایل بالا و اعتیاد به آدرنالین هستند. برخی افراد به هیجان ناشی از ترشح آدرنالین علاقه زیادی دارند بااینکه ممکن است به آسیب‌های فیزیکی منجر شود.

باید دانست این شرایط تنها چیزهایی نیستند که جویندگان آدرنالین انجام می‌دهند. برخی افراد ریسک کردن در محل کار را بیشتر ترجیح می‌دهند. اعتیاد به آدرنالین در محل کار می‌تواند منجر به اعتیاد شغلی، پرخاش، مسابقه دادن با افراد دیگر در محل کار، مشکلات در کنار آمدن با دیگر همکاران و عدم توازن بین کار و زندگی شود.

بسیاری از این افراد در محل کارشان شناسایی نمی‌شوند. بسیاری از آن‌ها هیجان و سرعت ناشی از آدرنالین را دوست دارند بنابراین به روانشناس محل کار مراجعه نمی‌کنند تا زمانی که مشکلی حادی (طلاق، از دست دادن شغل، درگیری جدی با همکاران و…) به وجود بیاید. درمان به این افراد کمک می‌کند تا با اعتیاد به آدرنالین را بدون اینکه عملکردشان را با گذشته مقایسه کنند و یا از کارشان لذت نبرند، کنار بگذارند.

تمایل و اشتیاق به ریسک

برای برخی افراد هیجان، اعتیادآور است. اعتیاد به آدرنالین مثل همه انواع دیگر اعتیاد است و هردو آیتم وسواس و اجبار را دارد.

آدرنالین همبستگی نزدیکی با دوپامین دارد. دوپامین باعث احساس سرخوشی، علاقه و انگیزه می‌شود. دوپامین نیز نقش مهمی در اعتیاد بازی می‌کند.

افراد در محل کار برای از بین بردن احساس پوچی، خستگی، اضطراب و کمبود قدرت درگیر اعتیاد به آدرنالین می‌شوند.

برخی از نشانه‌های جستجوی آدرنالین در محل کار عبارت‌اند از:

  1. ریسک‌پذیری بیش‌ازاندازه: یک کارآفرین ممکن است کمپانی‌ای را بخرد که ورشکسته است و باید تلاش زیادی برای راه‌اندازی مجدد آن بکند یا بیش از میزانی که توان شرکتش اجازه می‌دهد پروژه قبول کند.
  2. ایجاد یک محیط رقابتی شدید در محل کار: این افراد در محل کار رقابت شدید با همکاران و یا سایر بخش‌ها به راه می‌اندازند، با خشم با دیگران صحبت می‌کنند و یا از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.
  3. اعتیاد به شغل: در برخی حرفه‌ها که هیجان بیشتر از بقیه است (مثل جراحی، خلبانی، وکالت و…) افراد به دلیل اینکه در هر بار تجربه، میزان زیادی آدرنالین در بدنشان ترشح می‌شود بعد از مدتی به شغلشان اعتیاد پیدا می‌کنند.

چگونه این اعتیاد به بهره‌وری آسیب می‌زند؟

این مسئله در طولانی‌مدت کارایی فرد را کاهش می‌دهد. توانایی همکاری با دیگران و مهارت‌های درون فردی پیش‌بین‌های مؤثری برای موفقیت در محل کار هستند. کسانی که دائماً در رقابت اجباری با دیگران و یا محیط‌های پرقدرت هستند، به ارتباطات کاری آسیب می‌زنند. این به شهرت آن‌ها و موفقیتشان در طولانی‌مدت آسیب میزند.

ریسک‌پذیری‌های خیلی بالا می‌تواند برای افراد و کمپانی بسیار خطرناک باشد. کارآفرینی که بیزینسی را راه‌اندازی کند که توان مدیریت آن را ندارد درنهایت یک بدهکار بانکی می‌شود. کارمندی که بیش از توانش پروژه قبول می‌کند یا مراجعش را از دست می‌دهد و یا اخراج می‌شود.

در طول زمان اعتیاد به آدرنالین می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. کسی که زمان طولانی کار می‌کند وقتی برای ورزش، ریلکس کردن و زمان گذاشتن با خانواده ندارد. استرس مزمن می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی ایجاد کند که خود باعث مشکلات مضاعف در محل کار می‌شود.

توازن بین کارمند خوبی بودن، مراقب منابع سازمان بودن، ریسک‌پذیری و سلامت و توجه به سلامت شخصی باید در کار برقرار باشد.

چه چیزی باعث اعتیاد به آدرنالین می‌شود؟

مثل همه انواع دیگر اعتیاد، این نوع اعتیاد هم برای سرکوب کردن احساسات ناخوشایند و ترسناک و ناراحت‌کننده به وجود می‌آید. کسی که برای صحبت کردن در مورد تعارضات و احساسات دردناکش ناتوان است، احتمالاً درنهایت متوجه می‌شود که کارایی و ارتباطاتش در محل کار به مشکل خورده است.

اعتیاد به آدرنالین یک تشخیص کلینیکی نیست ولی به‌عنوان یک پدیده روان‌شناختی شناخته‌شده است و علاوه بر این اختلالات زیادی با این مشکل همایند می‌شود. برای مثال فردی که اعتیاد به آدرنالین دارد احتمالاً احساس گناه، احساس اضطراب و یا شرم نیز دارد.

افرادی که دوره‌های منیک دارند، از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، در ازدواجشان به مشکل خورده‌اند و یا سابقه تروما دارند نیز در معرض اعتیاد به آدرنالین قرار دارند.

با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش، مدیتیشن، خواب کافی و روزنگاری می‌توان در مراحل اولیه از اعتیاد به آدرنالین رها شد. هر میزان بیشتر فرد در این دوره بوده باشد به درمان جدی‌تری نیاز دارد.

یاسمن فرقانی-کارشناس ارشد روانشناسی

منبع:

· Dopamine: Far more than just the ‘happy hormone’. (2016, August 31). ScienceDaily. Retrieved from https://www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160831085320.htm

· Understanding the stress response. (2018, May 1). Retrieved from https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-the-stress-response

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *