تاثیرات شبکه ها ی اجتماعی و شیوه ها ی ارتباطی نوین برروابط افراد

تاثیرات شبکه ها ی اجتماعی و شیوه ها ی ارتباطی نوین برروابط افراد : محققان معتقدند افراد با حساسیت به طرد بالاتر بیشتر احتمال دارد که از ارتباطات آنلاین استفاده کنند؛ زیرا ممکن است نادیده گرفتن طرد، راحت تر باشد و نشانه های طرد در محیط های آنلاین خنثی باشند.

به عبارتی محققان باور دارند که اینترنت با فراهم آوردن فضای مجازی برای برقراری ارتباط، مردم را از مشکل مواجهه با دیگران و قرار گرفتن در موقعیت های زندگی واقعی رها می کند. یافته ها نشان می دهد کاربرانی که کمتر از اینترنت استفاده می کنند، در مقایسه با کسانی که زمان های بیشتری را در اینترنت می گذرانند، روابط بهتر و معنادار تری با مادر و دوستان خود دارند.

این نتایج، احتمال وجود رابطه بین نوع روابط اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت را نشان می دهند؛ همچنین در تحقیقات انجام شده پر روابط در فضای مجازی و احساس تنهایی مشخص شد که تنظیم هیجانی و احساس تنهایی در استفاده بیشتر دختران از شبکه های اجتماعی نقش دارد. مطالعه ای دیگر نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده، به طور مستقیم، استفاده نامناسب از اینترنت را پیش بینی می کند.

ارتباطات آنلاین نسبت به روش های سنتی، به کاربران اجازه می دهد تا بیشتر بتوانند به طور انتخابی به معرفی خود بپردازند. کاربران سایت های ارتباطی آنلاین، قادرند انتخاب کنند که هم برای ساخت پروفایل و هم در برقراری ارتباط با دیگران چه ویژگی هایی از آنها برای دیگران قابل نمایش باشد؛ بنابراین کاربران می توانند تنها آن جنبه هایی از خودشان را که می خواهند دیگران ببینند، ارائه دهند و در نتیجه احتمال طرد شدن از سوی دیگران را کاهش دهند.

شبکه های اجتماعی افراد را قادر می سازند تا تنها با یک کلیک، هر نوع پیام کلامی، ویدئویی و تصویری را جست و جو کرده، آن را به دست آورده و برای دیگران ارسال نمایند و بدین طریق با آنها ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی، برقراری تماس ها و ارتباطات مجازی با دیگران را تسهیل می کند و به همین خاطر جایگزین بسیاری از روابط رودررو گردیده است حواس پرتی زیادی که این ابزارها در کلاس درس ایجاد می کنند، نگران هستند.

با این حال، امروزه شبکه های اجتماعی به یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی در جامعه تبدیل شده اند.

تاثیرات شبکه ها ی اجتماعی و شیوه ها ی ارتباطی نوین برروابط افراد : دپارتمان پژوهش مرکز مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *