مقاله ای جامع در مورد خدمات مشاوره ای آنلاین(بخش اول)

مشاوره آنلاین چیست؟

مشاوره آنلاین که از راه دور یا مشاوره مجازی نیز نامیده می شود، از سلامت روان در هر مکانی پشتیبانی می کند. برخی ازانواع اشکال مشاوره آنلاین شامل پیامک، ایمیل، تماس تلفنی و خدمات ویدیویی است.

پلتفرم‌های آنلاین همچنین فرصت‌هایی را برای افراد فراهم می‌کنند تا با درمانگران در شبکه‌های مجازی خود ارتباط برقرار کنند. به نظر می رسد مشاوره آنلاین به همان اندازه مشاوره حضوری برای درمان اختلالات سلامت روان مؤثر است.

مشاوره آنلاین: آیا برای شما مناسب است؟

این که آیا به دنبال روان درمانی برای استرس، مشکلات روابط، سوگ، افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روان هستید، مشاوره آنلاین یا از راه دور ممکن است راه حل موثری باشد. و در ادامه تمام مطالبی که نیاز است بدانید وجود دارد.

آیا مشاوره آنلاین موثر است؟

در حالی که مشاوره آنلاین شکل بسیار جدیدتری از درمان است، شواهد فعلی نشان می دهد که برای بسیاری از افراد می تواند به اندازه مشاوره حضوری موثر باشد. امنیت خانه خود حتی ممکن است به شما کمک کند که در مورد مشکلات خود راحت ترصحبت کنید. مشاوره آنلاین همچنین شما را قادر می‌سازد تا با یک متخصص واجد شرایط از هر کجای دنیا ارتباط برقرار کنید، در حالی که می توانید از هزینه، زمان سفر و ناراحتی ناشی از ملاقات حضوری جلوگیری کنید.

البته، ممکن است معایب قابل توجهی نیز برای مشاوره آنلاین وجود داشته باشد. برای مثال، در حالی که اتصال از طریق پیام متنی یا برنامه پیام‌رسانی ممکن است برای برخی، به‌ویژه افراد جوان‌تری که با استفاده از این فناوری بزرگ شده‌اند، راه راحت‌تری برای برقراری ارتباط باشد، فقدان تعامل چهره به چهره، درمانگر را از سنجش مسائل مهم شما می‌گیرد. زبان بدن و لحن صدا همچنین می تواند ایجاد اعتماد و یک رابطه حمایتی بین درمانگر و بیمار را که برای موفقیت درمان بسیار مهم است، دشوارتر کند. که این واقعاً فقط به صورت حضوری یا از طریق پیوند ویدیویی زنده قابل دستیابی است.

در نهایت، اینکه مشاوره آنلاین چقدر خوب عمل می‌کند، اغلب به همان عواملی بستگی دارد که موفقیت هر نوع درمانی را تعیین می‌کنند: سطح ارتباطی که با درمانگر خود برقرار می‌کنید، میزان توانایی شما برای بیان مسائل و کاری که مایل هستید. علاوه بر شرکت در جلسات خود، باید آنچه را که می آموزید در موقعیت های زندگی واقعی خود اعمال کنید و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که می تواند از روحیه و سلامت عاطفی شما حمایت کند. در حالی که هیچ درمانگری چه آنلاین و چه حضوری نمی تواند کار سخت شفا و رشد را برای شما انجام دهد، بلکه یک درمانگر خوب می تواند از فناوری موجود برای کمک به شما برای دستیابی به بینش های جدید و تغییر زندگی خود برای بهتر شدن استفاده کند.

اشکال مختلف درمان می‌تواند برای رفع نیازهای سلامت روان حمایت کند. روان درمانی آنلاین پس از افزایش گسترده در طول همه گیری COVID-19 همچنان محبوبیت خود را دارد.

سهولت اتصال به درمان از خانه، دسترسی بسیاری را با گزینه های محدود فراهم می کند. از سوی دیگر، فضای خنثی مطب یک درمانگر شما را از زندگی روزمره دور می کند و محیط متمرکزتری را ارائه می دهد.

به نظر می رسد که مشاوره آنلاین و حضوری هر دو آماده ادامه کار هستند. مشاوره آنلاین و حضوری هر کدام مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهد. برخی از مزایا و معایب شرح داده شده در این مطلب را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد مشاوره آنلاین این است که درمانگران فرصتی برای مشاهده بیمار ندارند، موردی که معمولاً برای ارزیابی و تشخیص ضروری است. زیرا لحن صدا، زبان بدن و رفتار کلی بینشی را در مورد بهزیستی فرد فراهم می کند.

یکی از مؤلفه های اصلی مشاوره مؤثر، ارتباط بین درمانگر و بیمار است. و مشاوره آنلاین شخصی است (و اغلب کاملاً ناشناس است). بسیاری از مردم در مورد اینکه آیا ارتباطات دیجیتال می‌تواند مهارت‌ها، ابزارها و قدرت شفابخشی را برای افرادی که به یک صفحه نمایش خیره می‌شوند ارائه کند یا خیر، ابراز نگرانی کرده‌اند.

با وجود نگرانی ها، تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که مشاوره آنلاین می تواند برای بسیاری از مسائل سلامت روان بسیار موثر باشد. در اینجا نتایج چند مطالعه علمی آورده شده است:

نتایج پژوهش های علمی چیست؟

متاآنالیز مطالعه ای است که نتایج مطالعات متعدد را ترکیب می کند. در سال 2018، یک متاآنالیز اثربخشی مشاوره آنلاین و حضوری را برای افسردگی و چندین نوع اضطراب، مانند اضطراب اجتماعی، مقایسه کرد. این مطالعه نوع خاصی از درمان به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) را مورد بررسی قرار داد، که نوعی درمان است که در آن بیماران یاد می‌گیرند احساسات منفی خود را با تغییر طرز تفکر درباره مشکلات، ترس‌ها و تجربیات تغییر دهند. نتایج 20 مطالعه که شامل بیش از 1400 روان درمانی بود. آنها دریافتند که CBT آنلاین به اندازه CBT حضوری برای درمان اضطراب و افسردگی موثر است.

متاآنالیز دیگری که در سال 2019 انجام شد، نتایج 40 مطالعه را برای بررسی اثربخشی CBT آنلاین برای درمان افسردگی ترکیب کرد. بیشتر مطالعات، افرادی را که مشاوره آنلاین دریافت می‌کنند با افرادی که درمان دریافت نمی‌کنند، مقایسه می‌کنند تا نشان دهند که مشاوره آنلاین خود تفاوتی ایجاد می‌کند. با این حال، یک مطالعه که مستقیماً اثربخشی CBT آنلاین را با CBT حضوری مقایسه کرد، نشان داد که این دو روش درمانی به یک اندازه در کاهش افسردگی مؤثر هستند. و افرادی که برای مدت طولانی در درمان ماندند، بیشترین سود را در کاهش افسردگی خود داشتند

یک مطالعه در سال 2020 نوع دیگری از درمان به نام درمان مختصر راه حل محور را بررسی کرد که بر تعیین اهداف و یافتن راه حل برای مشکلات فرد تمرکز دارد. محققان به طور تصادفی دانشجویان با سطوح خفیف تا متوسط اضطراب را برای دریافت مشاوره آنلاین یا حضوری اختصاص دادند. هر دو روش درمانی به یک اندازه در کاهش اضطراب مؤثر بودند.

یک مطالعه در سال 2014 که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شد نشان داد که مشاوره آنلاین به اندازه درمان چهره به چهره برای درمان افسردگی موثر است.

یک مطالعه در سال 2018 منتشر شده در مجله اختلالات روانی نشان داد که درمان شناختی رفتاری آنلاین “مراقبت درمانی موثر، قابل قبول و عملی” است. این مطالعه نشان داد که درمان شناختی رفتاری آنلاین به اندازه درمان چهره به چهره برای افسردگی اساسی، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر موثر است.

یک مطالعه در سال 2014 که در پژوهش و درمان رفتار منتشر شد نشان داد که درمان شناختی رفتاری آنلاین در درمان اختلالات اضطرابی موثر است. درمان مقرون به صرفه بود و بهبودهای مثبت در پیگیری یک ساله حفظ شد.

بیشتر تحقیقاتی که مشاوره آنلاین را با مشاوره حضوری مقایسه می‌کنند، به درمان‌های اضطراب و افسردگی پرداخته‌اند. با این حال، برخی از تحقیقات اثربخشی مشاوره آنلاین برای درمان PTSD را نیز بررسی کرده‌اند. مقاله ای در سال 2018 بیش از 40 مطالعه را مرور کرد و دریافت که مشاوره آنلاین و حضوری هر دو علائم PTSD را کاهش می دهد. این مقاله به بررسی CBT و همچنین درمان هایی مانند درمان پردازش شناختی پرداخت. مشاوره آنلاین نه تنها در کاهش علائم PTSD موثر بود، بلکه بیماران به همان اندازه به هر یک از روش‌های درمانی پایبند بودند. و همچنین، کسانی که مشاوره آنلاین داشتند، به اندازه بیماران مشاوره حضوری از تجربه خود راضی بودند.

چه چیزی هنوز ناشناخته است؟

بیشتر تحقیقاتی که اثربخشی مشاوره آنلاین را با مشاوره حضوری مقایسه می‌کنند، به طور خاص به CBT پرداخته‌اند. درصورتیکه تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی قابل مقایسه سایر اشکال درمان مورد نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات بر روی درمان به عنوان درمان اضطراب و افسردگی متمرکز شده است. بلکه تحقیقات بیشتری نیز در مورد اثربخشی مشاوره آنلاین برای اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا سایر انواع اختلالات روانشناختی مورد نیاز است.

برخی از محققان در مورد استفاده از CBT آنلاین برای درمان انواع جدی‌تر بیماری‌های روانی (معروف به بیماری روانی جدی یا SMI) هشدار داده‌اند. با این حال، برخی تحقیقات که پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا آغاز شده‌اند، نشان می‌دهند که مشاوره‌های آنلاین ممکن است برای SMI نیزمفید باشد. بیماران SMI علائم شدیدتری و سطح عملکرد پایین تری دارند. که موجب می شود تا این افراد اغلب شروع درمان را به تاخیر انداخته یا ترک کنند.

مشاوره آنلاین به اندازه جلسات مشاوره حضوری موثر است

برای کسانی که نمی توانند خانه های خود را ترک کنند مشاوره آنلاین خدمات موثری را ارائه کرده است.

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک گفتار درمانی است که به صورت کوتاه مدت طراحی شده است. که در آن “تحریف های شناختی” یا خودگویی مخرب، همراه با به چالش کشیدن این باورها مورد بحث قرار می گیرد. «تکالیف خانه» اغلب در CBT به منظور مؤثرتر کردن جلسات و گسترش اتحاد درمانی پس از جلسه یک ساعته اختصاص داده می شود.

چندین بررسی علمی، اثربخشی و رضایت از CBT آنلاین را یافته‌اند. نتایج بررسی 17 مطالعه نشان داد که CBT آنلاین برای افسردگی حتی ممکن است موثرتر از مشاوره حضوری باشد. شرکت کنندگان از هر دو نوع CBT به یک اندازه راضی بودند. همچنین مشخص شد که CBT آنلاین نسبت به درمان چهره به چهره برای مراجعان مقرون به صرفه تر است.

بررسی تحقیقات دیگری از مطالعات مربوط به CBT آنلاین نشان داد که منجر به کاهش قابل توجه علائم اضطراب و افسردگی می شود. همچنین مشخص شد که CBT آنلاین به اندازه درمان چهره به چهره در درمان اختلال هراس مؤثر بوده است. مشاوره آنلاین همچنین به طور قابل توجهی در درمان اختلال استرس پس از سانحه، اختلال هراس و فوبیای خاص مؤثر بوده است.

بررسی دیگری از 14 مطالعه نشان داد که CBT آنلاین منجر به بهبود 50 درصدی علائم اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر، افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری و اختلال قمار اجباری شد. همچنین مشخص شد که CBT آنلاین به طور قابل توجهی تأثیر استرس و خستگی مزمن را کاهش می دهد. طول جلسات CBT آنلاین بین 8 تا 15 هفته بود که یک دوره زمانی کوتاه در درمان در نظر گرفته شد.

بازبینی دیگری از 19 مطالعه نشان داد که CBT آنلاین نسبت به دارونما و در لیست انتظار برتری دارد و از نظر اثربخشی با درمان چهره به چهره برای درمان اضطراب برابر است.

مشاوره آنلاین نه تنها برای مراجع، بلکه برای درمانگر نیز مفید است. درمانگران، دیگر نیازی به رفت و آمد به مطب ندارند و در برخی موارد دیگر مجبور نیستند فضای اداری را اجاره کنند.

از زمان همه‌گیری کووید-19، در دسترس بودن پورتال‌های سازگار با برگزاری جلسات آنلاین نیز افزایش یافته است. درمانگران خدمات مختلفی دارند که جلسات ویدیویی ایمن را ارائه می دهند. این بدان معنی است که حتی کسانی که مراقب حریم خصوصی جلسات آنلاین هستند می توانند با توجه به وجود امنیت برگزاری جلسات راحت باشند.

چرا مردم مشاوره آنلاین را دوست دارند؟

مشاوره آنلاین در مقایسه با روان درمانی حضوری، نویدهای زیادی دارد و مزایایی را ارائه می دهد. می تواند راحت باشد و زمان کمتری را از دفتر یا روز کاری شما بگیرد و دیگر نگران ترافیک نباشید. برای ملاقات با روانشناس خود نیازی به خروج از خانه و طی مسافت طولانی ندارید. بلکه با شماره گیری یا ورود به یک سایت، جلسه می تواند در هر جایی که شما راحت هستید برگزار شود. هم چنین در مقایسه با مشاوره حضوری، گاهی اوقات ممکن است هزینه کمتری داشته باشد. یا حتی ممکن است در مواردی مشاوره آنلاین به طور قابل توجهی کم هزینه تر از مشاوره های حضوری  به نظر برسد.

ارتباطات آنلاین برای بسیاری از افراد، به ویژه بزرگسالان جوان یا افرادی که اغلب از تکنولوژی روز استفاده می کنند، بسیار راحت است. امروزه افراد بیشتری از ایمیل، وبینارها و پیام‌های متنی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، و این می‌تواند راحت‌تر از صحبت کردن با شخصی به صورت حضوری به نظر برسد، به‌ویژه زمانی که اطلاعات شخصی یا خصوصی را فاش می‌کند.. در برخی از جوامع روستایی، نزدیکترین مطب روانشناس ممکن است یک یا دو ساعت با محل زندگی فرد فاصله داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به بیماری ها یا ناتوانی های مزمن ممکن است نتوانند رانندگی کنند یا به راحتی نتوانند خانه خود را ترک کنند. لذا در این شرایط، درمان مبتنی بر وب یا تلفن ممکن است تنها گزینه کمک آنها باشد.

آنچه باید قبل از انتخاب مشاوره آنلاین بدانید؟

با کلیک ماوس یا ضربه زدن به یک اپلیکیشن، می‌توانید به یک درمانگر دسترسی فوری و ارزان داشته باشید، یا به این ترتیب ادعای بسیاری از ابزارها و فن‌آوری‌های جدید را داشته باشید که می‌خواهند روان‌درمانی را از مطب درمانگر و در هر مکانی که هستید و به اینترنت دسترسی دارید انتقال دهند. لذا استفاده از وب می تواند برای بسیاری از افرادی که راحت از اینترنت استفاده می کنند و به دنبال کمک هستند، راحت باشد.

اما قبل از ثبت نام، ورود به سیستم و شروع چت، نکاتی در مورد روانشناسی از راه دور وجود دارد.

روانشناسان معمولاً به هر درمانی که توسط ابزارها یا دستگاه های مخابراتی ارائه می شود، روانشناسی از راه دور می گویند. ممکن است آن را به نام های وب درمانی، تلفن درمانی، متن درمانی یا مشاوره آنلاین بشنوید. هر زمان که با استفاده از یک وب سایت، تلفن یا برنامه تلفن همراه با یک روانشناس در تعامل هستید، می توانید در خدمات روانشناسی از راه دور شرکت کنید.

فناوری می تواند به تکامل در نحوه دریافت مشاوره آنلاین یا ارتباط با روانشناس کمک کند. محققان علاقه زیادی به روانشناسی از راه دور و سلامت از راه دور دارند و میزان عملکرد آن را به ویژه در مقایسه با جلسات روان درمانی حضوری و در مطب ارزیابی می کنند. اما مانند فناوری، تحقیقات هنوز جدید است، و علم هنوز موارد زیادی را نمی داند.

قبل از ثبت نام برای هر سرویسی که منحصراً به صورت آنلاین یا تلفنی ارائه می شود، باید چند نکته را در نظر بگیرید.

مشاوره آنلاین برای همه مناسب نیست.

مشاوره آنلاین برای افرادی که مشکلات یا شرایط خاصی دارند (مانند قصد خودکشی یا روان پریشی) مناسب نیست. هنگامی که جلسات رو در رو نیستند، ایجاد یک اتحاد درمانی با کسی ممکن است دشوار باشد. و در نهایت مداخله فوری و موثر در صورت بروز بحران برای درمانگران می تواند دشوار باشد.

اگر در حال حاضر از یک بیماری روانی شدید مانند اسکیزوفرنی رنج می برید، یا افکار خودکشی درذهن دارید یا با موقعیت بحرانی دیگری مواجه هستید، یک درمانگر حضوری در موقعیت بسیار بهتری برای کمک به شما نسبت به مشاوره آنلاین خواهد بود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *