از دیدگاه علم روان شناختی، کدام تیپ شخصیت ها جهت مقابله با استرس مناسب ترند؟

تیپ شخصیتی و مقابله با استرس

تیپ شخصیتی و مقابله با استرس: یک متاآنالیز اخیر نشان داد که سطح استرس کمتری با 5 ویژگی شخصیتی مرتبط است.

واکنش ها به استرس بسته به ویژگی های فردی بسیار متفاوت است.

ویژگی‌های شخصیتی خاص، مانند برون‌گرایی و گشودگی، ممکن است در برابر استرس محافظت کنند.

تکنیک های موثر مدیریت استرس صرف نظر از نوع شخصیت می تواند مفید باشد.

چند سال پیش، من مورد تجاوز قرار گرفتم. با وجود اینکه آسیب جدی ندیدم، ماه ها طول کشید تا از ضربه غافلگیرانه خلاص شوم. چند سال بعد، یکی از دوستان عزیزم یک حمله غیرمنتظره را در خیابان تجربه کرد، که مسلماً شدیدتر از حمله من بود، اما او گفت که هیچ اثر قابل توجهی در روح و روان او باقی نگذاشته است.

چرا مردم واکنش های متفاوتی نسبت به رویدادهای استرس زا دارند؟

یک مطالعه اخیر سرنخ هایی را ارائه کرد. تیم تحقیقاتی رابطه بین شخصیت و استرس را بررسی کردند (لوو و همکاران 2023)، نتایج حاصل از 250 مطالعه را برای یافتن سازگارترین نتایج ترکیب کردند. افرادی که سطوح بالاتری از پنج ویژگی شخصیتی زیر را داشتند (معروف به “5 بزرگ”) استرس کمتری را گزارش کردند، حتی زمانی که در معرض تجربیات استرس زا قرار گرفتند

تیپ شخصیت برون گرایی

افرادی که امتیاز بالاتری در برون گرایی دارند، تمایل دارند که تعاملات اجتماعی را بسیار ارزشمند بدانند و در فعالیت های اجتماعی بیشتری شرکت کنند. نویسندگان مطالعه پیشنهاد کردند که افراد برونگرا بیشتر از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار هستند که می تواند تجارب استرس زا را مهار کند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که افرادی که برون گرایی بالایی دارند بیشتر روی جنبه های مثبت استرس تمرکز می کنند. برای مثال، شخصی که در حال جابجایی است، ممکن است به رستوران‌ها و مغازه‌های خوب در محله جدید خود توجه بیشتری داشته باشد تا به مشکلاتی که در این جابجایی وجود دارد. باید تعجب کنم که آیا دوست من به جای اینکه روی خطر و خشونت حمله تمرکز کند، روی این واقعیت تمرکز کرده است که با سارقان احتمالی خود مبارزه کرده است.

ثبات عاطفی

جای تعجب نیست که کسانی که تمایل به سطوح پایین تری از احساسات منفی دارند استرس کمتری را تجربه می کنند. برعکس، کسانی که در “روان رنجورخویی” (یکی از ویژگی های شخصیتی 5 بزرگ) بالاتر هستند، احتمال بیشتری دارد که سطح استرس بالایی را گزارش کنند.

لو و همکارانش پیشنهاد کردند که استرس کمتر هم از ادراک و هم از تجربیات عینی ناشی می شود. کسانی که از ثبات عاطفی بالایی برخوردار هستند، موقعیت‌ها را کمتر استرس‌زا می‌بینند و همچنین کمتر در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سیستم عصبی سمپاتیک (به اصطلاح پاسخ «جنگ یا گریز») در میان افرادی که ثبات عاطفی بالایی دارند کمتر واکنش نشان می‌دهد.

وظیفه شناسی

کسانی که بسیار وظیفه شناس هستند تمایل دارند از قبل برنامه ریزی کنند، که می تواند با جلوگیری از ایجاد موقعیت های استرس زا، استرس را به حداقل برساند. آنها احتمالاً از ریسک کردن اجتناب می کنند و از سلامتی خود نیز مراقبت می کنند، که همچنین استرس را از خود دور می کند

باز بودن

افرادی که سطح بالایی از باز بودن دارند، کنجکاو و خلاق هستند و (همانطور که برچسب نشان می دهد) نسبت به طیف وسیعی از تجربیات باز هستند. آن‌ها همچنین موقعیت‌ها را در مقایسه با موقعیت‌هایی که سطح باز بودن کمتری دارند، کمتر استرس‌زا می‌بینند و سیستم عصبی‌شان ممکن است کمتر به استرس واکنش نشان دهد

توافق پذیری

کنار آمدن با افراد بسیار موافق آسان است، که استرس های بین فردی را به حداقل می رساند و فرصت هایی برای ارتباطات اجتماعی قوی ایجاد می کند. در نتیجه، آنها تجربیات استرس زا کمتری را تجربه می کنند و در صورت مواجهه با عوامل استرس زا از حمایت بیشتری برخوردار می شوند.

مدیریت موثر استرس

خوشبختانه تکنیک های مفیدی برای مدیریت استرس، صرف نظر از نوع شخصیت وجود دارد. بهترین رویکردهای آزمایش شده عبارتند از (اقتباس از درمان شناختی رفتاری ذهنی):

تمرین ذهن آگاهی:

مبارزه با استرس را رها کنید و باز کردن تجربه را همان طور که هست تمرین کنید. زمانی که ذهن به تمام نگرانی‌های آینده و اتفاقات آینده کشیده می‌شود، توجه را در زمان حال متمرکز کنید.

آرام سازی پیشرونده عضلانی:

 برای رهایی از تنش در بدن، یک ضبط هدایت شده را دنبال کنید.

نفس های آهسته:

یک نفس کامل و آسان برای شمارش سه بکشید و به آرامی تا شش عدد نفس بکشید. اگر دوست دارید چشمان خود را ببندید و سه تا پنج بار (یا بیشتر) تکرار کنید.

بازنگری ذهنی:

 به زمانی که ذهن شما بدترین فرضیات را مطرح می کند توجه کنید و راه های دیگری را برای نگاه کردن به چیزها در نظر بگیرید.

لذت:

فعالیت های سرگرم کننده را در روز خود برنامه ریزی کنید. تجربیات مثبت می تواند به خنثی کردن استرس کمک کند.

مدیریت تعهدات:

منابع داوطلبانه استرس را با نه گفتن در زمانی که می توانید کاهش دهید.

تفکیک وظایف:

 کارهای استرس زا را با تقسیم کردن هر یک به قطعات قابل مدیریت و تکمیل آنها از لیست خود حذف کنید تا دیگر بر شما سنگینی نکنند.

مراقبت از بدن:

با تغذیه سالم، استراحت کافی و ورزش مداوم از خود مراقبت کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره 09010134684 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *