مروری جامع بر رویکرد درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری یا  CBT

CBT کدام یک از اختلالات و شرایط روان شناختی را می تواند درمان کند؟

درمان شناختی رفتاری یا CBT در ابتدا برای درمان افسردگی تکامل یافته است، اما تحقیقات اکنون نشان می دهد که می تواند طیف گسترده ای از شرایط، مانند اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال مصرف مواد و فوبیا را برطرف کند. نسخه هایی نیز برای درمان بی خوابی و اختلالات خوردن ایجاد شده است. اما فراتر از درمان چالش‌های بالینی، CBT همچنین می‌تواند مهارت‌هایی را که افراد برای بهبود روابط، شادی و رضایت کلی در زندگی نیاز دارند، فراهم کند.

آیا CBT می تواند به درمان افسردگی هم کمک کند؟

بله، بسیاری از مطالعات مزایای درمان شناختی رفتاری یا CBT را برای درمان افسردگی مستند کرده اند. تحقیقات نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری یا CBT اغلب به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر است. بیمارانی که CBT دریافت می کنند نیز ممکن است پس از درمان کمتر از کسانی که دارو دریافت می کنند، دچار عود شوند. درمان شناختی رفتاری یا CBT می‌تواند منابع درونی مورد نیاز بیماران را برای بهبودی و جلوگیری از تکرار یک دوره افسردگی در آینده فراهم کند.

آیا CBT می تواند به درمان اضطراب کمک کند؟

تحقیقات نشان می دهد که CBT یک درمان موثر و ماندگار برای اختلالات اضطرابی است. درمان شناختی رفتاری یا CBT ابزارهایی را برای تغییر افکار و رفتارهایی که اضطراب را تشدید می کنند فراهم می کند. به عنوان مثال، فردی که دارای اضطراب اجتماعی است ممکن است فکر کند: «در مهمانی‌ها احساس ناخوشایندی دارم. همه باید فکر کنند که من یک بازنده هستم.» این فکر ممکن است منجر به احساس غم، شرم و ترس شود و سپس منجر به رفتارهایی مانند گوشه گیری و اجتناب شود. درمان شناختی رفتاری یا CBT  می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که افکار تحریف شده را شناسایی و به چالش بکشند و سپس آنها را با افکار واقع بینانه جایگزین کنند و چرخه اضطراب را تغییر دهند.

آیا درمان شناختی رفتاری یا  CBT می تواند به درمان اختلالات خواب کمک کند؟

درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی یا CBT-I یک درمان کوتاه مدت برای بی خوابی مزمن است. هدف این درمان، اصلاح افکار، احساسات و رفتارهای افراد در مورد خواب است. افراد مبتلا به بی خوابی اغلب وارد چرخه ای می شوند که سعی می کنند خواب از دست رفته را جبران کنند، شب بعد بد می خوابند و سپس در مورد خوابیدن مضطرب می شوند. این رفتارها می تواند شامل زود خوابیدن، چرت زدن یا تکیه به الکل برای به خواب رفتن باشد. نقش CBT- I تغییر این الگوها، از طریق تکنیک هایی مانند به چالش کشیدن افکار مضطرب و رعایت یک برنامه خواب مشخص است.

آیا CBT می تواند به درمان اختلالات خوردن کمک کند؟

درمان شناختی رفتاری تقویت شده یا CBT-E ، نوعی از CBT است که برای درمان اختلالات خوردن از جمله بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری طراحی شده است. CBT-E بر بررسی دلایل ترس بیمار از افزایش وزن با هدف اجازه دادن به بیمار برای تصمیم گیری برای تغییر تمرکز دارد. CBT-E در مقابل درمان مبتنی بر خانواده قرار می گیرد، یک درمان پیشرو که در آن خانواده بیمار نقش مهمی در رسیدگی به این اختلال و الگوهای غذایی فرد در خانه بر عهده می گیرند.

ریشه های درمان شناختی رفتاری یا  CBT

 CBT توسط روانپزشک آرون بک در دهه 1960، به دنبال سرخوردگی او از روانکاوی فرویدی و تمایل به کشف اشکال تجربی بیشتر درمان، تأسیس شد. درمان شناختی رفتاری یا CBT همچنین ریشه در رفتار درمانی عاطفی منطقی (REBT) دارد که زاییده فکر روانشناس آلبرت الیس است. این دو پیشگام در تغییر چشم انداز درمانی بودند تا به بیماران یک گزینه درمانی جدید ارائه دهند – گزینه ای که کوتاه مدت، هدف گرا و دارای اعتبار علمی باشد.

چه کسی درمان شناختی رفتاری یا  CBT را توسعه داد؟

خالق درمان شناختی رفتاری، آرون بک، روانپزشک دانشگاه پنسیلوانیا است. در دهه 1960، بک در حال تمرین روانکاوی بود. اما او متوجه شد که این رویکرد در درمان بیماران افسرده او شکست خورده است – افکار منفی ریشه‌دار آنها را از غلبه بر این اختلال باز می‌دارد. بنابراین او رفتار درمانی شناختی را که ریشه در فلسفه رفتار درمانی عاطفی منطقی آلبرت الیس دارد، توسعه داد تا این الگوهای مضر «استدلال عاطفی» را تغییر دهد و جرقه تغییرات واقعی را برانگیزد.

رفتار درمانی هیجانی منطقی (REBT)  چیست؟

در دهه 1950، روانشناس آلبرت الیس از روانکاوی دلسرد شد. او هنگام معالجه بیماران خود متوجه شد که آگاهی از باورها و چالش های خود لزوماً آنها را تغییر نمی دهد. الیس چیزی را توسعه داد که امروزه “رفتار درمانی عاطفی منطقی” (REBT) نامیده می شود. درمان پیشگامانه بر اساس فلسفه اصلی او است: این که بیشتر مشکلات رفتاری و عاطفی ما – از شکستن جدایی گرفته تا مدیریت کودک آزاری – از باورهای غیرمنطقی خودمان در مورد موقعیت هایمان و نحوه رفتار با ما نشات می گیرد. با تغییر این باورها، می‌توانیم احساسات و رفتارهای خود را برای بهتر شدن تغییر دهیم.

رفتار درمانی عاطفی منطقی بعدها جرقه ایجاد درمان شناختی رفتاری را برانگیخت. هر دو این مفهوم را در بر می گیرند که احساسات و رفتار هستند عمدتاً توسط ایده ها، باورها، نگرش ها و تفکر ایجاد می شود، بنابراین تغییر تفکر می تواند منجر به تغییر احساسات و رفتار شود. با این حال، چند تفاوت نیز بین REBT و CBT وجود دارد. برخلاف CBT،  REBT  ریشه های فلسفی اختلالات عاطفی را بررسی می کند، پذیرش بی قید و شرط خود را تشویق می کند و بین احساسات منفی خود ویرانگر و احساسات منفی مناسب تمایز قائل می شود.

CBT  چه تفاوتی با سایر اشکال درمان دارد؟

درمان روانکاوی و روان پویشی، و همچنین بسیاری از رویکردهای دیگر، حول محور کاوش در گذشته برای جمع آوری درک و بینش است. درمان شناختی رفتاری یا CBT متمایز است زیرا بر زمان حال تمرکز دارد. الان به چی فکر میکنی؟ وقتی شروع به احساس اضطراب کردید به چه فکر می کردید؟ آیا الگوهای مضری وجود دارد؟ هدف این است که درک کنید در حال حاضر در ذهن و بدن شما چه اتفاقی می افتد تا نحوه واکنش شما را تغییر دهد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره 09010134684 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *