مروری بر راهنمای درمان افسردگی فصلی

نحوه درمان افسردگی فصلی

نحوه درمان افسردگی فصلی: کاهش نور خورشید در پاییز و زمستان اغلب باعث ایجاد افکار و رفتارهای افسردگی می شود.

اختلال عاطفی فصلی (SAD) را می توان با تغییر ترکیبات و دوزهای دارویی درمان کرد.

عادات ساده سبک زندگی می تواند از اختلال عاطفی فصلی جلوگیری کرده و به غلبه بر آن کمک کند.

ساعات کوتاه تر روز باعث می شود بسیاری از افراد از اختلال عاطفی فصلی رنج ببرند.

اگر در پاییز و زمستان احساس ضعف، کم انرژی و بدخلقی می کنید، تنها نیستید. اختلال عاطفی فصلی (SAD) واقعی است! این یک نوع افسردگی است و باید علائم و نشانه های آن را جدی گرفت.

هر سال، بسیاری از بیماران در پاییز یا اوایل زمستان از من شکایت می کنند که چیزی کاملاً درست نیست. آنها به من می گویند که احساس تنبلی، افسردگی و تحریک پذیری می کنند – نه به اندازه ای که در تابستان احساس می کردند. آنها شکایت دارند که پرخوری می کنند، هوس کربوهیدرات دارند و یا زیاد می خوابند یا بی خوابی دارند. آنها می گویند علاقه خود را به فعالیت هایی که معمولا دوست دارند از دست داده اند و در تمرکز مشکل دارند.

در حالی که اغلب مردم تصور می‌کنند که داشتن “بله” در زمستان یا هوای سرد “طبیعی” است، اما هرگز نباید این احساس را نادیده گرفت. فردی که دارای یک اختلال افسردگی خفیف است ممکن است متوجه شود که افسردگی شدید در طول ماه های پاییز و زمستان به عملکرد شغلی آنها آسیب می رساند و بر روابط آنها استرس وارد می کند. مصرف الکل و مواد نیز می تواند برای افرادی که از اختلال عاطفی فصلی (SAD)  رنج می برند مشکل ساز شود.

به ناچار، بیماران وقتی به آنها می‌گویم که کاهش خلق و خوی آنها احتمالاً به ساعات کوتاه‌تر روشنایی فصل و کاهش نور خورشید مربوط می‌شود، احساس آرامش می‌کنند. این بیماری که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می شود، بسیار شایع است. در زیر چهار استراتژی سبک زندگی وجود دارد که می تواند علائم افسردگی را که افراد مبتلا به SAD تجربه می کنند کاهش دهد. و اگر متوجه شدید که این مراحل برای کمک به خلق و خوی شما کافی نیست، لطفاً با پزشک خود در مورد انواع اصلاحات دارویی که در زیر توضیح می دهم صحبت کنید

4 استراتژی سبک زندگی در راستای درمان افسردگی فصلی (اختلال عاطفی فصلی (SAD)  )

بیرون بروید

 مطالعات نشان می دهد که بیرون بودن در طبیعت تاثیر مثبتی بر روحیه، شناخت و سلامت ما دارد. متأسفانه اکثر مردم در هوای سرد زمان کمتری را در بیرون از خانه می گذرانند و دقیقاً زمانی است که ما برای جذب نور خورشید به دلیل ساعات کوتاه تر روز نیاز داریم. فعال بودن همچنین یک راه عالی برای مبارزه با خستگی و افسردگی است. حتی یک پیاده روی سریع صبحگاهی 10 دقیقه ای می تواند تفاوت ایجاد کند

بر تناسب اندام ذهن و بدن متمرکز باشید.

 ممکن است این زمان عالی برای شروع تمرین یوگا یا شرکت در کلاس تای چی، چی گونگ یا مدیتیشن باشد. این تمرینات ذهن و بدن هم بر خود فیزیکی و هم بر خود عاطفی ما تأثیر می گذارد. آنها می توانند تعادل، قدرت، تمرکز، ظرفیت تنفس و انعطاف پذیری را بهبود بخشند

تحقیقات نشان داده است که کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به اندازه دارو در کاهش اضطراب (که عموماً همراه با افسردگی است) موثر باشد. البته، استفاده از تمرینات ذهن و بدن در طول سال مزایایی دارد، نه فقط در صورت و زمانی که شما اختلال عاطفی فصلی (SAD) را تجربه می کنید. متاآنالیز این مداخلات نشان داده است که در تنظیم خلق و خو و تعدیل اضطراب و افسردگی موثر هستند.

مشارکت های اجتماعی را برنامه ریزی کنید.

بسیاری از مردم به دلیل گذراندن ماه ها در داخل خانه در طول همه گیری کووید-19 و کار از خانه یا در یک آرایش ترکیبی، منزوی تر شده اند. هوای سرد اغلب این تمایل به انزوا را تشدید می کند.

وقتی هوا سرد است نشستن در خانه و تماشای تلویزیون وسوسه انگیز است، اما تعامل اجتماعی می تواند روحیه ما را تقویت کند. چه درگیر فعالیت های تفریحی اجتماعی هستید یا دوستان و اقوام را به خانه خود دعوت می کنید، حتما زمانی را برای دیدن عزیزان خود در نظر بگیرید.

استفاده از نور درمانی را در نظر بگیرید.

برای جبران کاهش نور خورشید، بسیاری از مردم از نور درمانی، لامپ های ایستاده یا رومیزی استفاده می کنند که حاوی لوله های نور فلورسنت سفید است که اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند. یک متاآنالیز مطالعاتی که تأثیر لامپ‌های نوردرمانی بر افسردگی را ارزیابی می‌کنند، نشان می‌دهد که درمان با نور روشن در تقلید از نور فضای باز و تقویت خلق و خو مؤثر است. برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند که افراد مبتلا به افسردگی فصلی (اختلال عاطفی فصلی (SAD)  هر روز صبح به مدت 30 دقیقه در مقابل یک جعبه نور بنشینند.

5 اصلاح دارویی که باید با پزشک خود صحبت کنید.

گاهی اوقات شیوه‌های زندگی خوب، همانطور که در بالا توضیح دادم، برای خارج کردن فردی از افسردگی فصلی کافی نیست. بارها متوجه می شوم که برای ماه های پاییز و زمستان، باید دوز داروی ضد افسردگی بیمار را که ممکن است مصرف کند، افزایش دهم. یا گاهی اوقات مقدار کمی از یک داروی ضدافسردگی دیگر را اضافه می کنم – دارویی که انرژی زا می دهد، اشتها را کاهش می دهد یا اضطراب را کاهش می دهد. توانایی تطبیق داروها با علائم بیمار امروزه قابل توجه است. با اتخاذ رویکرد “میکس و تطبیق”، می توان بهترین نتایج درمانی را با حداقل تعداد عوارض جانبی به دست آورد. بسیاری از این تغییرات، اگر نگوییم همه، می توانند پس از رسیدن بهار و تابستان، معکوس شوند.

اگر متوجه شدید که دچار افسردگی فصلی شده اید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا برخی از اصلاحات دارویی وجود دارد که ممکن است برای تقویت اثر داروهای روانپزشکی که مصرف می کنید در نظر گرفته و مورد بحث قرار گیرند:

1. داروهای ضد افسردگی اولیه را که قبلاً تجویز شده است، افزایش دهید

2. یک داروی ضد افسردگی دیگر از یک دسته دیگر به عنوان یک عامل تقویت کننده اضافه کنید.

3. دوز کم دارویی اضافه کنید که تفکر منفی و نشخوارکننده را آرام می کند. Abilify یک نمونه از چنین دارویی است.

4. دوز پایینی از یک محرک روانی مانند ریتالین یا آدرال اضافه کنید تا انرژی روز را افزایش دهید و به سستی صبح زود کمک کنید.

5. یک داروی ضد اضطراب اضافه کنید. بسته به نیاز، این می تواند یک داروی کوتاه اثر یا طولانی اثر باشد.

تجربه سقوط در رکود در طول ماه های پاییز و زمستان بسیار رایج است، اما نیازی نیست به یک ذهنیت افسرده و ناامید رضایت دهید. با پزشک خود صحبت کنید و با هم بر روی برنامه ای کار کنید تا مطمئن شوید که بهترین زندگی خود را در تمام مدت زندگی می کنید.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید به خودکشی فکر می‌کنید، فوراً به دنبال کمک باشید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره 09010134684 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *