بررسی جامع علل لرزش دست و پا در اضطراب: چرا با استرس و اضطراب دچار لرزش بدن می شویم؟

لرزش دست و پا در اضطراب

لرزش دست و پا در اضطراب: لرزش دست ها یا سایر قسمت های بدن از علائم فیزیکی رایج مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) و سایر شرایط اضطرابی است.

“اضطراب یک تجربه پیچیده ذهن و بدن است که شامل پاسخ های احساسی و فیزیکی است. یک تظاهرات فیزیکی رایج اضطراب لرزش یا لرزش است.”

این ناشی از پاسخ استرس بدن است که باعث ترشح هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین می شود. این تنش فیزیکی را افزایش می دهد و به لرزش و لرزش کمک می کند.

احساس عدم کنترل بر بدن شما نه تنها می تواند شدت لرزش شما را افزایش دهد، بلکه ممکن است سایر علائم مرتبط با اضطراب را نیز بدتر کند. این علامت ناراحت کننده ممکن است در سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس، فوبیاهای خاص و آگورافوبیا نیز وجود داشته باشد.

اگر به دلیل اختلال اضطراب اجتماعی و/یا اختلال اضطرابی دیگر دچار لرزش یا لرزش هستید، بدانید که گزینه‌های درمانی زیادی در دسترس هستند.

چه چیزی باعث ایجاد لرزش بدن در مواقع اضطراب می شود؟

«لرزش زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم عصبی سمپاتیک فعال می‌شود؛ این به عنوان پاسخ «جنگ، پرواز، یخ زدن» شناخته می‌شود.

تجربه اضطراب می تواند بدن شما را به حالت جنگ یا گریز وادار کند – یک واکنش تکاملی که به منظور ایمن نگه داشتن شما در مواقع خطر درک شده است. این پاسخ فیزیولوژیکی به تهدیدات موجود در محیط، هوشیاری شما را افزایش می دهد و بدن شما را برای اقدام فوری آماده می کند.

بوگر توضیح می‌دهد که وقتی افراد احساس اضطراب می‌کنند، بدن برای مقابله با مشکل با ترشح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول در جریان خون آماده می‌شود. این منجر به افزایش هوشیاری و همچنین تغییرات فیزیکی مانند افزایش تنش عضلانی و فعالیت عصبی و همچنین افزایش ضربان قلب، فشار خون و جریان خون به عضلات می شود.

این ممکن است منجر به انقباض و شل شدن سریع ماهیچه ها شود که منجر به لرزش، احساس لرزش در سراسر بدن از جمله دست ها، پاها و صدا می شود.

در حالی که این ممکن است زمانی که اتفاق می افتد ناراحت کننده یا نگران کننده باشد، بوگر می گوید که این یک واکنش طبیعی و بی ضرر به استرس است.

شما می توانید آن را به عنوان تلاش بدن برای بازگرداندن تعادل در نظر بگیرید زیرا انرژی اضافی را آزاد می کند.

لرزش ناشی از اضطراب می تواند در شرایط مختلف ایجاد شود. زمانی که هستید ممکن است متوجه لرزش یا لرزش شوید:

پیش بینی یک تعامل اجتماعی آینده

شرکت در مهمانی ها یا سایر مجالس اجتماعی

خوردن یا آشامیدن در ملاء عام

قرار گذاشتن

پیوستن به یک مکالمه گروهی در حال انجام است

برقراری تماس های تلفنی

ملاقات با افراد جدید

اجرای روی صحنه

صحبت کردن در یک جلسه

برخی عوامل ممکن است باعث شود افراد در هنگام اضطراب بیشتر مستعد لرزیدن باشند. یک استعداد ژنتیکی برای اضطراب و یک سیستم عصبی سمپاتیک حساس تر ممکن است واکنش جنگ یا گریز فرد را تشدید کند.

سایر عوامل موثر در لرزش هنگام مضطرب عبارتند از شرایط سلامت زمینه ای، سطح استرس بالا، الگوهای خواب نامناسب و مصرف بیش از حد کافئین. او می گوید که برخی از داروها نیز ممکن است باعث لرزش به عنوان یک عارضه جانبی شوند.

علاوه بر لرزش و لرزش، مواجهه با یک موقعیت تحریک کننده می تواند منجر به تعریق، ضربان قلب سریع، احساس ترس، حالت تهوع و تنگی نفس شود.

لرزش اضطراب یکی از علائم فیزیکی مرتبط با اختلالات اضطرابی است. در حالی که این علامت اغلب با شرایطی مانند اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال هراس بروز می‌کند، می‌تواند با شرایط دیگری مانند اختلال استرس پس از سانحه نیز رخ دهد.

افراد همچنین می توانند این علامت را در هنگام احساس اضطراب تجربه کنند، حتی اگر یک وضعیت اضطرابی تشخیص داده شده نداشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است در حین ارائه در محل کار یا اجرای مدرسه تکان بخورید. اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشد، داشتن این علامت لزوماً به این معنی نیست که شما یک اختلال اضطرابی دارید.

تحقیقات نشان می دهد که بین شرایط پزشکی مرتبط با لرزش و اضطراب اجتماعی همبستگی بالایی وجود دارد. تجربه لرزش و لرزش ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و لرزش اساسی باشد یا توسط آن تشدید شود.

مراجعه به پزشک می تواند به تعیین اینکه آیا لرزش شما به دلیل یک اختلال اضطرابی، یک وضعیت پزشکی یا هر دو است کمک می کند.

تاثیر لرزش ناشی از اضطراب بر زندگی فرد

لرزش ناشی از اضطراب اجتماعی و انواع دیگر اختلالات اضطرابی می تواند آسیب جدی به رفاه فرد وارد کند. برای برخی، سطوح بالای استرس و خستگی ممکن است لرزش را تشدید کند.

لرزش و سایر علائم نیز می تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند. احساس ترس یا فکر کردن در مورد خجالت از تکان دادن در جمع نیز می تواند منجر به لرزش بیشتر شود، چه در لحظه یا در انتظار آن.

از آنجایی که افراد از لرزش و سایر علائم اضطراب می ترسند، برای به حداقل رساندن خطراتی که تجربه می کنند، در مقابله اجتنابی شرکت می کنند. علائم این می تواند منجر به اجتناب از موقعیت هایی شود که باعث ایجاد اضطراب می شوند. در حالی که این ممکن است باعث تسکین لحظه ای یا کوتاه مدت شود، واقعیت این است که اجتناب علائم اضطراب را بدتر و طولانی تر می کند.

جمع بندی

لرزیدن یا لرزش دست‌ها یا پاهایتان در موقعیت‌های اجتماعی یا زمانی که به یک تعامل اجتماعی آینده فکر می‌کنید ممکن است باعث ناامیدی و شرم‌آوری شود. پیش‌بینی یا نگرانی در مورد تکان خوردن می‌تواند منجر به لرزش بیشتر شود و باعث شود که شما از کنترل خارج شوید و احساس ناراحتی کنید.

درمان لرزش بدن در مواقع اضطراب

لرزش ناشی از اضطراب، که به عنوان لرزش روانی شناخته می شود، معمولاً با روان درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو درمان می شود. اینکه کدام گزینه درمانی را انتخاب می کنید کاملاً به شما بستگی دارد و با چه چیزی احساس راحتی می کنید.

صحبت با پزشک، روانپزشک و/یا درمانگر می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد درمان کمک کند.

روان درمانی

گفتاردرمانی‌هایی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ممکن است گزینه‌های درمانی مؤثری برای برخی از تجربه‌های لرزش، لرزش و سایر علائم مرتبط با اختلالات اضطرابی باشند.

درمان شناختی رفتاری یا “CBT” یک رویکرد درمانی تثبیت شده برای اضطراب است. از طریق CBT، افراد می‌توانند الگوهای فکری منفی را که به اضطراب کمک می‌کنند شناسایی و به چالش بکشند و راهبردهایی را برای پاسخ مؤثرتر به استرس و علائم فیزیکی مرتبط با اضطراب بیاموزند.

مواجهه درمانی می تواند یک درمان بسیار موثر برای اختلالات اضطرابی باشد. در این رویکرد، افراد به تدریج در معرض موقعیت هایی قرار می گیرند که باعث ایجاد علائم اضطراب می شوند. با گذشت زمان، پاسخ اضطراب به آرامی محو می شود

داروها

برخی از داروها ممکن است به کاهش یا کاهش لرزش و لرزش و همچنین سایر علائم مرتبط با اضطراب کمک کنند. به خاطر داشته باشید که داروها ممکن است برای همه موثر نباشند و بهتر است با پزشک خود در مورد مناسب ترین اقدام برای نیازهای منحصر به فرد خود صحبت کنید.

«اگر علائم فیزیکی اضطراب ناتوان‌کننده و به‌طور قابل‌توجهی مختل هستند، می‌توانید با پزشک خود در مورد گزینه‌های دارویی کوتاه‌مدت بالقوه برای از بین بردن علائم، در حالی که روی استراتژی‌های طولانی‌مدت برای مدیریت علائم کار می‌کنید، صحبت کنید.

داروهای ضد افسردگی:

 این داروها معمولاً اولین خط درمان هستند پاروکستین، سرترالین، فلووکسامین، ونلافاکسین، با رهش طولانی مدت برای درمان SAD مورد تایید FDA هستند.

بنزودیازپین ها:

 داروهایی مانند کلونوپین (کلونازپام)، والیوم (دیازپام) و زاناکس (آلپرازولام) می توانند بلافاصله برای کاهش علائم مرتبط با اضطراب، از جمله لرزش، شروع به کار کنند. با این حال، خطر وابستگی هر چه بیشتر در مصرف این داروها بمانید افزایش می یابد.

بتا بلاکرها:

با مسدود کردن اثر آدرنالین، بتا بلوکرها مانند ایندرال (پروپانولول) را می توان برای مقابله با موقعیت های نادر اضطراب آور مانند سخنرانی یا اجرا استفاده کرد. آنها همچنین می توانند به برخی از افراد در کاهش لرزش کمک کنند.

اگر لرزش ناشی از اضطراب بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، برای گزینه های درمانی موجود با پزشک یا درمانگر خود تماس بگیرید.

مقابله با لرزش ناشی از اضطراب

روش های مقابله ای زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید که ممکن است علائم مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی، به ویژه لرزش و لرزش را کاهش دهد. این تکنیک ها ممکن است علاوه بر روان درمانی و/یا دارو درمانی استفاده شوند.

به خاطر داشته باشید که به طور کلی، اکثر افراد بیرون و اطراف احتمالاً متوجه لرزش یا لرزش شما نمی شوند و قطعاً کمتر از شما روی آن تمرکز می کنند.

تحمل پریشانی را تمرین کنید

یادگیری نشستن با علائم اضطراب می تواند مفید باشد. او توضیح می‌دهد که اضطراب یک پاسخ طبیعی است، و یادگیری اینکه داشتن علائم فیزیکی اضطراب مشکلی ندارد، مهم است.

هرچه بیشتر روی علائم تمرکز کنید و سعی کنید آنها را از بین ببرید، بیشتر احساس اضطراب خواهید کرد و علائم بزرگتر خواهند شد. درعوض، تمرین کنید که برای علائم فضا ایجاد کنید و آنها را از بین ببرید، مانند موجی که بالا و پایین می‌رود.

به طور منظم تمرین کن

فعالیت بدنی یک تسکین دهنده طبیعی اضطراب است. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین و کاهش کورتیزول می شود و در نتیجه باعث کاهش هورمون استرس و افزایش تقویت کننده های طبیعی خلق و خو می شود.

از برخی مواد اجتناب کنید

فراوانی بیش از حد موادی مانند الکل، کافئین و نیکوتین ممکن است علائم مرتبط با اضطراب از جمله لرزش را تشدید کند.

“محرک هایی مانند کافئین و نیکوتین می توانند علائم اضطراب از جمله لرزش را تشدید کنند. کاهش یا حذف مصرف آنها می تواند منجر به کاهش تظاهرات فیزیکی اضطراب شود.”

تکنیک های آرامش را تمرین کنید

هنگامی که به طور منظم تمرین می شود، تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، آرام سازی پیشرونده عضلات و نفس عمیق ممکن است به شما در احساس پایه تر کمک کند و ممکن است علائم مربوط به اضطراب مانند لرزش را کاهش دهد.

بوگر می گوید ذهن آگاهی و مراقبه می تواند به افراد کمک کند تا از افکار و احساسات خود آگاه شوند. با تمرین منظم ، این تکنیک ها می توانند به کاهش علائم اضطراب و بهبود تنظیم عاطفی کمک کنند.

ترکیب این تمرینات با یوگا می تواند به ویژه مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که یوگا ، به ویژه یوگا هاتا ، به طور موثری علائم مربوط به اضطراب را در اختلالات مختلف اضطرابی ، از جمله اختلال اضطراب اجتماعی کاهش می دهد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره 09010134684 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *