شیوع خیانت: برخلاف تصور رایج، ممکن است خیانت فقط مربوط به سکس باشد. تحقیقات جدید به بررسی انگیزه ها و پیامدهای روابط جنسی می پردازد. کیفیت پایین رابطه اغلب دلیلی برای روابط نیست. نارضایتی جنسی انگیزه اصلی است. اکثر کسانی که با هم رابطه دارند از تجربه خود راضی هستند و احساس پشیمانی نمی کنند. خیانت در روابط تک همسری یک پارادوکس به نظر می رسد. از یک سو، به طور جهانی به عنوان یک تجاوز اخلاقی، منبع نگرانی برای شرکا، یکی از دلایل متداول ذکر شده طلاق، و پیش بینی کننده خشونت شریک جنسی تلقی می شود. از سوی دیگر، روابط مشترک هستند، به طوری که تخمین ها نشان می دهد که 20 تا 25 درصد از افراد متاهل و 33 تا 50 درصد از جوانان در روابط دوستی دارای آن هستند. انحصار رابطه، به عبارت دیگر، به نظر می رسد بسیار مطلوب است، اما به راحتی حفظ نمی شود. چه چیزی باعث چنین "شکست" می شود؟ تحقیقات اولیه در مورد این سوال تمایل به اتخاذ یک مدل کسری داشت، با این فرض که خیانت ناشی از مشکلات رابطه است. علاوه بر این، معمولاً فرض بر این است که کسانی که مرتکب خیانت می شوند، اغلب به دلیل تجاوزگری که انجام می دهند، دچار عذاب وجدان و آشفتگی عاطفی می شوند. با این حال، روابط و افراد پیچیده هستند. و رفتار افراد در روابط اغلب با عقل دریافتی و عقل سلیم در تضاد است. یک مطالعه جدید (2023) توسط روانشناس اجتماعی دیلن سلترمن از دانشگاه جان هاپکینز و همکارانش برخی از این پیچیدگی را بررسی کرده است. محققان کاربران ثبت نام شده وب سایت Ashley Madison را مورد بررسی قرار دادند، که امور خارج از خانواده را تسهیل می کند. دو گروه از شرکت کنندگان )1و2 (Tنظرسنجی ها را با فاصله سه ماه تکمیل کردند. نمونه سوم کوچکتر در دو مورد مطابقت داده شد و امکان انجام برخی تحلیل های طولی را فراهم کرد. گروه T1 شامل 810 پاسخ دهنده (684 مرد، با میانگین سنی 51.48 سال، اکثراً مستقیم و نامزد، متاهل یا در یک شراکت خانگی) بود. گروه T2 شامل 868 شرکت‌کننده (780 مرد با میانگین سنی 77/52 سال، اکثراً مستقیم و نامزد/متاهل/مشارکت خانگی) بود. سومین نمونه همسان شامل 234 شرکت‌کننده (204 مرد با میانگین سنی 66/53 سال، اکثراً مستقیم و نامزد/متاهل/مشارکت خانگی) بود.

رفتار خودشیفته در یک رابطه عاطفی: زندگی مشترک با یک شریک زندگی خودشیفته چگونه است؟

رفتار خودشیفته در یک رابطه عاطفی

رفتار خودشیفته در یک رابطه عاطفی: بسیاری از افراد خودشیفته روابط خود را با پر کردن محبت به شریک زندگی خود آغاز می کنند. بعداً صمیمیت را قطع می کنند و بدرفتار می شوند.

الگوی تقویت متناوب افراد خودشیفته، شریک زندگی آنها را با آنها پیوند می دهد.

بیرون آمدن از این الگو برای شریک زندگی آسان نیست مگر اینکه از خودشیفتگی فاصله بگیرد.

یکی از اشتباهات رایج در مورد خودشیفتگی این است که خودشیفته کنترل کامل رفتار خود را دارد. فرد خودشیفته اغلب به عنوان فردی به تصویر کشیده می شود که آنقدر با برتری خود راحت است که دیگران را بی اهمیت می داند.

در واقعیت، یک خودشیفته عمیقاً ناامن است و نمی تواند هر نوع انتقاد یا طردی را تحمل کند. آنها با استفاده از توهین کلامی، نور گاز، و سایر اشکال دستکاری برای کنترل دیگران و اجتناب از احساس عدم کنترل خود حمله می کنند، با این حال، خودشیفته ها رابطه ای را به این شکل و با این رفتار شروع نمی کنند. اکثر افراد خودشیفته بسیار کاریزماتیک و جذاب هستند و شریک زندگی خود را با هدایا، توجه و وعده های آینده عالی پر می کنند. این گاهی اوقات به عنوان بمباران عشق شناخته می شود. خودشیفته در گردبادی از محبت و توجه که در اوج است، شریک زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

چرخه رفتار خودشیفته در یک رابطه عاطفی

این بمباران عشقی تنها بخشی از این چرخه است. هنگامی که رابطه ایمن یا تثبیت می شود، آسیب های روحی و روانی به سرعت به دنبال خواهد داشت. بسته به فرد خودشیفته، این می تواند شامل نادیده گرفتن فرد، امتناع از شرکت در گفتگو و سپس حذف ناگهانی، غیرقابل توضیح و کامل صمیمیت و محبت باشد.

در برخی موارد، خودشیفته هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی ناپدید می شود. این خودداری ناگهانی از صمیمیت، محبت و توجه برای شریک زندگی دردناک، آزاردهنده و ناراحت کننده است. آن‌ها در این فکر می‌مانند که چه کرده‌اند، آیا طرف مقابل برمی‌گردد یا خیر، و چگونه می‌توانند آن را با خودشیفته‌ها جبران کنند. سایر رفتارهای مورد استفاده توسط خودشیفته ها عبارتند از:

دروغ گویی

سرزنش کردن

خجالت کشیدن

برداشت حمایت مالی

تهدید به ترک

دستکاری در روابط خود با دوستان و خانواده

فرد خودشیفته ممکن است علت روانی توجه ناگهانی شریک زندگی خود را در زمان بازگشت درک نکند، اما از پذیرش توجه و احساس برتری و کنترل آن خوشحال می شود. اغلب بمباران عشق به دنبال انصراف از عشق، ایجاد چرخه ای که هرگز پایان نمی یابد.

تقویت متناوب

چیزی که شریک زندگی متوجه نمی شود این است که بمباران عشق و به دنبال آن قطع عشق ناگهانی چیزی را ایجاد می کند که به عنوان تقویت متناوب شناخته می شود. این نوع تقویت دلیل این است که مردم لاتاری بازی می کنند یا به کازینو می روند. گاهی اوقات شرط‌بندی منجر به باخت، گاهی منجر به برد می‌شود و هر از چند گاهی به یک برد بزرگ منجر می‌شود.

خودشیفته ها از تقویت متناوب برای ایجاد سیل مثبت از احساسات در شریک زندگی استفاده می کنند. احساس مثبت در نتیجه افزایش دوپامین، یک ماده شیمیایی پاداش در مغز است. شریک زندگی نمی‌فهمد که چرا خودشیفته ناگهان عاشق شده است، اما با هر چرخه‌ای پیوند بیشتری با فرد پیدا می‌کند. این پیوند ضربه ای تنها در صورتی امکان پذیر است که ترک و بازگشت محبت متناوب باشد.

نکاتی برای خروج از چرخه

بیرون آمدن از این چرخه آسان نیست مگر اینکه بتوانید از خودشیفتگی فاصله بگیرید. برخی از استراتژی ها برای شکستن چرخه عبارتند از:

تعیین حد و مرز

 کار با یک درمانگر برای تعیین حد و مرز برای محافظت از خود برای سلامت روان شما حیاتی است.

برقراری ارتباط مجدد با افراد حامی

 دوستان و خانواده می توانند در صورت خودداری از خود حمایت کنند.

مراقبت از خود را تمرین کنید

 اولویت قرار دادن خود باید در اولویت باشد.

واقعیت را بپذیرید

کار از طریق گاز دادن، دروغ گفتن و دستکاری و دیدن رابطه آنطور که واقعاً هست ضروری است.

کار با یک درمانگر متخصص در درمان پس از سوء استفاده از خودشیفتگی بهترین راه برای بهبود و حرکت به سمت روابط مثبت در آینده است. همچنین به شما کمک می‌کند تا بازی‌هایی را که خودشیفته انجام می‌دهد که باعث آسیب‌های عاطفی در زندگی شما می‌شود، شناسایی کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره 09010134684 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *