مقاله ای جامع در مورد درمان اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)چیست؟

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): افزایش آگاهی در مورد اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD برای از بین بردن انگ اطراف آن و حمایت از بهبودی و رفاه افراد آسیب دیده بسیار مهم است. گسترش آگاهی نیز نقش حیاتی در تشویق درمان به موقع دارد. مداخله زودهنگام و درمان مناسب برای مدیریت موثر اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD ضروری است. هنگامی که افراد از علائم و نشانه ها آگاه باشند، احتمال بیشتری دارد که به سرعت به دنبال کمک باشند و خطر رنج طولانی مدت و پیامدهای منفی بالقوه را کاهش دهند. گزینه های درمانی موثر و منابع زیادی برای کمک به افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD  وجود دارد.

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD یک وضعیت سلامت روان است که می تواند در افرادی ایجاد شود که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده یا شاهد آن بوده اند که تهدیدی جدی برای زندگی یا ایمنی آنها بوده است. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که شخصی از مرگ غیرمنتظره یا جراحت شدید یکی از عزیزان مطلع شود

تخمین زده می شود که 8 میلیون نفر در ایالات متحده با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD زندگی می کنند. بسیاری از مبتلایان به این اختلال کمک مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD به دنبال درمان نباشند، به دلیل انگی است که پیرامون شرایط سلامت روان وجود دارد. برخی از افراد ممکن است از علائم خود احساس خجالت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حتی متوجه نباشند که آنچه تجربه می کنند اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD است. عدم آگاهی و درک در مورد مسائل مربوط به سلامت روان نیز می تواند به استفاده ناکافی از منابع درمانی کمک کند

علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

علائم مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD می تواند ناراحت کننده باشد و ممکن است ماه ها یا حتی سال ها پس از رویداد آسیب زا باقی بماند. افراد مبتلا به PTSD ممکن است حتی زمانی که در خطر نیستند احساس استرس یا اضطراب کنند.

علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD به چهار دسته تقسیم می شوند:

فلاش بک ها:

تجربه مجدد تروما از طریق خاطرات مزاحم و ناراحت کننده از رویداد و کابوس ها، و تجربه همان احساسات بدی که در زمان وقوع رویداد آسیب زا احساس کردید. فلاش بک ها گاهی اوقات توسط یک ماشه ایجاد می شوند.

اجتناب:

بی حسی عاطفی و اجتناب از مکان ها، افراد و فعالیت هایی که یادآور تروما هستند.

برانگیختگی بیش از حد:

افزایش برانگیختگی مانند مشکل در خوابیدن و تمرکز، احساس پرش، و به راحتی تحریک پذیر و عصبانی شدن. در حالت آماده باش یا نگهبانی بدون خطر قرار گرفتن.

تغییرات منفی در باورها و احساسات:

 افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD ممکن است دیدگاه منفی نسبت به خود، دیگران یا به طور کلی جهان داشته باشند. آنها ممکن است خود را به خاطر این آسیب سرزنش کنند یا احساس گناه فراگیر کنند. همچنین ممکن است دچار شک به خود، احساس بی ارزشی، از دست دادن اعتماد به دیگران، از دست دادن علاقه به فعالیت ها و سرگرمی ها و بی حسی عاطفی شوند.

زندگی با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD می تواند تأثیر قابل توجهی بر جنبه های مختلف زندگی افراد داشته باشد. در اینجا چند روش خاص وجود دارد که در آنها اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD می تواند در عملکرد روزانه اختلال ایجاد کند:

مدرسه و محل کار:

علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD ، مانند مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه، و افکار مزاحم، می تواند تمرکز بر روی وظایف در مدرسه یا محل کار را چالش برانگیز کند. این می تواند منجر به کاهش بهره وری، عملکرد ضعیف و مشکلات بالقوه در حفظ اشتغال یا پیگیری اهداف آموزشی شود.

روابط اختلال استرس پس از سانحه یا  PTSD:

می تواند روابط با خانواده، دوستان و شرکای عاشقانه را تیره کند. افراد مبتلا بهاختلال استرس پس از سانحه یا PTSD ممکن است تحریک پذیری، عصبانیت، بی حسی عاطفی یا احساس جدایی را تجربه کنند که می تواند ارتباط با دیگران را دشوار کند. رفتارهای اجتنابی که اغلب با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD همراه است نیز می تواند منجر به انزوای اجتماعی و روابط متقابل بین فردی شود.

فعالیت های روزمره:

درگیر شدن در فعالیت های روزانه، مانند رفتن به فروشگاه مواد غذایی، شرکت در رویدادهای اجتماعی، یا شرکت در سرگرمی ها، می تواند برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD طاقت فرسا شود. علائم بیش از حد برانگیختگی، مانند هوشیاری بیش از حد یا واکنش مبالغه‌آمیز مبهوت کننده، می‌تواند باعث شود که آن‌ها دائماً در موقعیت‌های غیرتهدیدکننده احساس اضطراب و اضطراب کنند. این ممکن است منجر به اجتناب از مکان‌ها، افراد یا فعالیت‌های خاص شود و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد.

بهزیستی عاطفی:

زندگی با اغلب شامل تجربه سطوح بالایی از استرس، اضطراب و پریشانی عاطفی است. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD ممکن است با مدیریت احساسات خود دست و پنجه نرم کنند که منجر به نوسانات خلقی مکرر، احساس غم و اندوه یا ناامیدی یا ناتوانی در تجربه احساسات مثبت شود. این چالش های عاطفی می تواند بیشتر به مشکلات در زندگی روزمره و رفاه کلی کمک کند. استرس مزمن مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت جسمانی داشته باشد. می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، الگوهای خواب را مختل کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد و سایر مشکلات سلامتی از قبل موجود را تشدید کند.

خبر خوب این است که درمان موثر و قابل دسترس برای اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD موجود است.

گزینه های درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هرگز دیر نیست

مداخله زودهنگام بهترین است، اما درمان‌های مؤثری برای اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD وجود دارد، حتی اگر علائم را برای مدت طولانی تجربه کرده باشید. با حمایت و درمان های مناسب، می توان علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را کاهش داد و کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورد. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و منابع و سیستم های پشتیبانی زیادی برای کمک به افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD وجود دارد.

در طول سال ها، پیشرفت هایی در درک و درمان اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD ایجاد شده است که منجر به بهبود رویکردهای درمانی شده است. ضروری است به یاد داشته باشید که هر فردی به درمان‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. اگر یک درمان قبلی نتایج مطلوب را ارائه نکرد، مطمئناً ارزش آن را دارد که دوباره امتحان کنید یا گزینه‌های درمانی جایگزین را بررسی کنید.

به گفته مرکز ملی PTSD، درمان متمرکز بر تروما به فرد شانس خوبی برای بهبودی می دهد. درمان های دیگر و داروهای خاص نیز می توانند موثر باشند.

روان درمانی های متمرکز بر تروما:

 درمانی که بر حافظه تروما و معنای آن تمرکز دارد. فکر کردن به یک خاطره آسیب زا در ابتدا ممکن است احساس ترس یا ناراحتی را برانگیزد. با این حال، هنگامی که تحت راهنمایی یک متخصص آموزش دیده انجام شود، این شکل خاص از درمان می تواند برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD بسیار مفید باشد.

این نوع درمان شامل درمان پردازش شناختی (CPT)، درمان مواجهه طولانی مدت (PE) و حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) است. با پرداختن و مقابله تدریجی با خاطرات، افکار و احساسات آسیب زا مرتبط با تروما، افراد می توانند شروع به التیام و رهایی از علائم PTSD کنند.

تحقیقات نشان داده است که درمان‌های متمرکز بر تروما می‌تواند منجر به بهبود قابل توجهی در علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD شود که توسط مقیاس اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD توسط پزشکان (CAPS) اندازه‌گیری می‌شود. CAPS یکی از ارزیابی های استاندارد طلایی برای اندازه گیری شدت اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD در نظر گرفته می شود. نتایج طولانی مدت این درمان ها دلگرم کننده است. یک مطالعه افرادی را که PE یا CPT دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار داد و پنج تا ده سال بعد آنها را پیگیری کرد. نتایج نشان دهنده بهبود مستمر در نمرات CAPS بود. تقریباً 80 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه دیگر معیارهای تشخیصی اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را نداشتند.

توجه به این نکته مهم است که پاسخ های فردی به درمان ممکن است متفاوت باشد و این نتایج بر اساس مطالعات تحقیقاتی است. با این حال، آنها برای افرادی که به دنبال درمان موثر برای اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD هستند امید می دهند و پتانسیل نتایج قابل توجه و پایدار را برجسته می کنند.

داروها:

داروهای خاصی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) را می توان برای کمک به مدیریت علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD تجویز کرد. آنها ممکن است همراه با روان درمانی یا به عنوان یک درمان مستقل استفاده شوند.

درمان‌ها و مداخلات دیگر:

علاوه بر روان‌درمانی‌ها و داروها، رویکردهای جایگزین یا مکمل، مانند درمان‌های مبتنی بر ذهن آگاهی، طب سوزنی، یوگا، گروه‌های حمایتی و هنردرمانی نیز ممکن است برای برخی افراد در مدیریت علائم PTSD مفید باشد. این مداخلات می‌توانند راه‌های بیشتری برای درمان و ابراز وجود فراهم کنند و می‌توانند به عنوان مکمل درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار گیرند

به طور خلاصه

اگر شما یا کسی که می‌شناسید با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌کنم با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید که می‌تواند راهنمایی و پشتیبانی مناسب را در طول سفر درمانی ارائه دهد. کار با یک متخصص آموزش دیده می تواند پشتیبانی اساسی را در طول این فرآیند ارائه دهد. درمانگرانی که در زمینه تروما تخصص دارند، پیچیدگی های اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را درک می کنند، می توانند یک ارزیابی جامع انجام دهند، شرایط فردی شما را در نظر بگیرند و مناسب ترین رویکرد درمانی را برای نیازهای خاص شما توصیه کنند. ممکن است شامل ترکیبی از درمان ها یا یک برنامه درمانی مناسب باشد.

به یاد داشته باشید، بهبودی از اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD یک فرآیند است و ممکن است زمان ببرد. مهم است که صبر داشته باشید و آماده باشید تا درمان های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که بهترین روش را برای خود پیدا کنید. با حمایت و درمان مناسب، می توان از علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD رهایی یافت و احساس خوبی را به دست آورد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره 09010134684 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *