ریسک فاکتورهای سلامتی و خواب در دوران یائسگی: چه عواملی برای سلامتی و خواب بانوان در دوران یائسگی مضر است؟

ریسک فاکتورهای سلامتی و خواب در دوران یائسگی

ریسک فاکتورهای سلامتی و خواب در دوران یائسگی: خطرات سلامتی زنان در یائسگی تغییر می کند و خواب نیز تغییر می کند.

اگر زنی در 40 یا 50 سالگی هستید، احتمالاً به این فکر کرده اید که چگونه یائسگی ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد. این موضوعی است که در مکالمه با بیماران من تا حد زیادی مطرح می شود.

خواب بر هر بخش از زندگی شما تأثیر می گذارد و تأثیر فوق العاده گسترده ای بر سلامت شما دارد. هنگام فکر کردن به خطرات سلامتی که در طول یائسگی ایجاد می شود یا تغییر می کند، مهم است که به خواب نیز به عنوان یک عامل فکر کنید. خواب می تواند بر سلامتی و سایر شرایط سلامتی زن در دوران یائسگی تأثیر بگذارد و تحت تأثیر قرار گیرد.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از خطرات سلامتی که می‌تواند در دوران یائسگی رخ دهد و چگونگی دخیل بودن خواب بیندازیم.

اختلالات خواب در دوران یائسگی

مشکلات خواب در دوران یائسگی چیزی است که بسیاری از زنان را به مطب من می آورد. حتی زنانی که سال‌ها راحت می‌خوابند، در دوران پیش از یائسگی و یائسگی به روش‌های جدیدی با خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. کاهش هورمون های محرک خواب از جمله استروژن و پروژسترون یکی از دلایل اصلی اختلال در خواب است. و سایر علائم یائسگی – از نوسانات خلقی و اضطراب گرفته تا تعریق شبانه – نیز به مشکلات خواب زنان کمک می کند. تولید یکی دیگر از هورمون‌های حیاتی برای خواب – ملاتونین – نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد که می‌تواند مشکلات خواب را برای زنان در دوران یائسگی و بعد از آن تشدید کند.

تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به اختلالات خواب در زنان با گذر از دوران یائسگی افزایش می یابد. در میان بیماران من در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، سه اختلال خواب را می بینم که بیشتر اتفاق می افتد:

بیخوابی

بی خوابی به طور فزاینده ای برای زنان در دوران یائسگی رایج می شود – و من می بینم که علائم متفاوتی از یک زن به زن دیگر دارد. برخی از زنان ممکن است مشکلات جدیدی در به خواب رفتن داشته باشند، که اغلب نتیجه استرس، اضطراب و ذهن متقابل است. بسیاری از خانم ها بیشتر در شب بیدار می شوند که در نتیجه تعریق شبانه یا نیاز به استفاده بیشتر از حمام است. من از بسیاری از زنان در دوران یائسگی می‌شنوم که صبح‌ها خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند و ذهنشان مستقیماً به دنده اول می‌پرد و باعث می‌شود دوباره نتوانند بخوابند. هر یک از این علائم بی خوابی می تواند منجر به شروع روز با احساس خستگی، شادابی و عدم تمرکز شود.

بی خوابی، به خصوص زمانی که مزمن باشد، می تواند بیشترین دلیل ایجاد احساس خستگی و تحریک پذیری شما باشد.

• ایجاد مشکل در حافظه، توجه، توانایی یادگیری و سایر عملکردهای اجرایی مانند تصمیم گیری، برنامه ریزی و قضاوت

• افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب، و نارسایی قلبی

• افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

سندرم پای بی قرار  Restless legs syndrome(RLS)

زنان تقریباً دو برابر مردان در معرض ابتلا به سندرم پای بیقرار یا RLS هستند RLS. در دوران بارداری در زنان شایع‌تر می‌شود، زمانی که مطالعات نشان می‌دهند تا 30 درصد یا بیشتر از زنان این اختلال خواب ناراحت‌کننده را تجربه می‌کنند که علامت بارز آن مانند گزگز و احساس خزنده خزنده در پاها در شب است. (بیشتر، اما نه همه، موارد RLS مرتبط با بارداری پس از زایمان رفع می شود.)

دانشمندان هنوز به وضوح نقش هورمون های زنانه را در RLS یا چگونگی تأثیر تغییرات یائسگی بر RLS شناسایی نکرده اند. ما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم! ما می دانیم – و من این را در بیماران خودم می بینم – زنان مبتلا به RLS اغلب تمایل دارند علائم شدیدتری از RLS را در پس از یائسگی تجربه کنند. یک مطالعه روی بیماران RLS نشان داد که 69 درصد از زنان یائسه علائم خود را بدتر از قبل از یائسگی می‌دانستند.

RLS می تواند منجر به خستگی قابل توجه در طول روز شود. علائم ناخوشایند آن خوابیدن را برای افراد سخت می کند و کیفیت خواب و کمیت خواب را به خطر می اندازد.

آپنه انسدادی خواب

برای مدت طولانی، آپنه خواب توسط بسیاری از مردم – از جمله برخی از پزشکان – به عنوان یک مشکل خواب “مردان” تصور می شد. خوشبختانه، این تصور در حال تغییر است، اگرچه هنوز راهی برای رفتن داریم. درست است که در جمعیت عمومی، آپنه انسدادی خواب در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد. اما خطر آپنه خواب در زنان با گذار به یائسگی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد زنان یائسه در مقایسه با زنان قبل از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای OSA هستند. و احتمال بیشتری دارد که آپنه خواب شدیدتری را تجربه کنند. افزایش وزن که با یائسگی مرتبط است احتمالاً یکی از عوامل افزایش خطر است.

اخیراً، این مطالعه نظر من را جلب کرد: تحقیقات نشان داد که تعریق شبانه و گرگرفتگی ممکن است با افزایش خطر آپنه خواب مرتبط باشد. در این تحقیق، زنانی که گرگرفتگی شدید و تعریق شبانه را تجربه می‌کنند، تقریباً دو برابر بیشتر از زنان با گرگرفتگی خفیف یا اصلاً در معرض خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب بودند.

اکثر مردم علائم آپنه خواب را با صدای بلند می شناسند زنگ زدن و نفس نفس زدن درست است. اما زنان ممکن است سایر علائم کمتر شناخته شده OSA از جمله سردرد، بی خوابی، علائم افسردگی یا اضطراب و خستگی در طول روز را نیز تجربه کنند. مردان و زنان آپنه خواب را متفاوت تجربه می‌کنند، و علائم زنان ممکن است تا حدودی ظریف‌تر و تشخیص دقیق‌تر از مردان باشد.

همه زنان مبتلا به OSA علائم خروپف و خروپف با صدای بلند را در طول خواب نشان نمی دهند – اما حتی بدون این علامت خاص، شما همچنان ممکن است تنفس اختلال خواب را تجربه کنید که آپنه خواب است. مهم است که در کنار پزشک خود مدافع خود باشید. اگر هر یک از علائمی را که در بالا ذکر کردم دارید، آنها را با پزشک خود در میان بگذارید و از پزشک خود بخواهید که OSA را به عنوان یک علت احتمالی بررسی کند.

اختلالات متابولیک

من سوالات زیادی از بیمارانم که در دوران یائسگی هستند در مورد تغییرات متابولیسم آنها و نحوه ارتباط آنها با خواب دریافت می کنم. بسیاری نگران افزایش وزن و تاثیر آن بر کیفیت زندگی، سلامتی و خواب سالم هستند. خوب خوابیدن ابزاری قدرتمند در مدیریت وزن و اشتها در طول زندگی یک زن – از جمله در دوران یائسگی – است.

دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیک با افزایش سن برای مردان و زنان خطر بیشتری دارد. گذر از یائسگی زمانی را نشان می دهد که زنان باید توجه ویژه ای به سلامت متابولیک خود داشته باشند. تغییرات در اشتها، سطح انرژی و فعالیت بدنی، همراه با تغییرات در عملکردهای متابولیک که با کاهش استروژن و سایر هورمون‌ها همراه است، همگی می‌توانند زنان را در معرض خطر بیشتری برای چاقی، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک قرار دهند. (سندرم متابولیک چیست؟ گروهی از شرایط همزمان از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، افزایش چربی شکمی، کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا که خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته را در فرد افزایش می دهد.)

تغییر سطح استروژن در افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و سایر شرایط متابولیک در زنان در دوران یائسگی نقش دارد.

 استروژن:

• به بدن در مدیریت ذخیره چربی و توزیع چربی کمک می کند. کاهش استروژن در دوران یائسگی می تواند به افزایش چربی در ناحیه میانی زنان کمک کند – یک عامل خطر برای دیابت.

• هورمون های کنترل کننده اشتها و هوس را تنظیم می کند. در دوران پیش از یائسگی، سطح هورمون گرلین تحریک کننده گرسنگی افزایش می یابد، به همین دلیل بسیاری از زنان در این مرحله اغلب خود را گرسنه می یابند. سطح هورمون لپتین، که حس سیری را تقویت می کند، در طول دوران یائسگی و پس از یائسگی کاهش می یابد.

• به نظر می رسد در مدیریت انسولین، همراه با سایر هورمون ها (از جمله تستوسترون) که تحت تاثیر یائسگی قرار می گیرند، نقش دارد. کاهش استروژن و سایر هورمون ها ممکن است منجر به افزایش مقاومت به انسولین شود که منجر به افزایش قند خون می شود.

تاثیری که خواب می تواند بر محافظت از سلامت متابولیک شما داشته باشد بسیار عالی است. خواب کافی علاوه بر کمک به کنترل هورمون های گرسنگی و دادن انرژی ترمیمی لازم برای فعالیت بدنی، می تواند به عملکرد خوب انسولین در بدن کمک کند. از سوی دیگر، کم خوابی می تواند باعث مقاومت به انسولین شود. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که یک شب کم خوابی کامل به اندازه شش ماه خوردن یک رژیم غذایی پرچرب برای حساسیت به انسولین مضر است! توجه به خواب خوب در دوران یائسگی می تواند به جلوگیری از افزایش وزن ناسالم و ناخواسته کمک کند و سیستم متابولیک بدن شما را به خوبی کار کند.

پوکی استخوان

با یائسگی، خطر پوکی استخوان در زنان افزایش می یابد. (توده استخوانی در زنان در اواسط دهه 30 زندگی شروع به کاهش می کند، زمانی که بیشتر زنان هنوز در دوران پیش از یائسگی هستند.) استروژن به محافظت از تراکم استخوان در زنان کمک می کند و کاهش استروژن باعث می شود زنان در برابر از دست دادن استخوان آسیب پذیرتر شوند و تراکم استخوان کمتر شود. .

آیا شنیدن اینکه خواب شما می تواند بر خطر پوکی استخوان شما تأثیر بگذارد، شما را شگفت زده می کند؟

بسیاری از بیماران من از شنیدن این خبر بسیار متحیر می شوند. تحقیقات نشان می دهد که کیفیت پایین خواب با پوکی استخوان مرتبط است – به ویژه با یک نشانگر پوکی استخوان که به عنوان سفتی استخوان شناخته می شود. تحقیقات دیگر نشان می دهد که داشتن یک اختلال خواب – از جمله آپنه انسدادی خواب و بی خوابی – می تواند فرد را تقریباً سه برابر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد. ارتباط بین اختلالات خواب و خطر پوکی استخوان در بین زنان و افراد بالای 64 سال قوی‌تر است. دلایل زیادی برای تمرکز بر استراحت کافی در دوران یائسگی وجود دارد – محافظت از سلامت استخوان یکی از دلایلی است که بسیاری از زنان نمی‌دانند.

بیماری قلب و عروقی

استروژن در محافظت از سلامت قلب زنان نقش دارد. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در زنان با افزایش سن افزایش می‌یابد، و به نظر می‌رسد از دست دادن استروژن و سایر هورمون‌ها عاملی در این خطر باشد – همراه با عوامل دیگر از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر شرایط سلامت. استروژن برای آرام نگه داشتن رگ های خونی عمل می کند و از گردش خون سالم حمایت می کند. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، رگ های خونی می توانند خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و سفت شوند. در دوران یائسگی، خطر فشار خون بالا در زنان افزایش می‌یابد خطر کلسترول بالا او است. استروژن همچنین مانند یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و به کنترل التهاب کمک می کند. التهاب ناسالم عامل بیماری قلبی است.

خوب خوابیدن یک راه عالی برای محافظت از سلامت قلب و محافظت در برابر التهاب است. خواب ضعیف با موارد زیر مرتبط است:

• فشار خون بالا

• کلسترول بالا

• افزایش خطرات حمله قلبی و سکته مغزی

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان ممکن است به‌ویژه در برابر تأثیر خواب ضعیف بر سلامت قلب آسیب‌پذیر باشند، به‌خصوص اگر قبلاً بیماری قلبی داشته باشند.

بیماری خودایمنی

بیماری های خودایمنی زنان را بیش از دو برابر مردان مبتلا می کند. طبق تحقیقات، تقریباً 78 درصد از موارد خودایمنی در زنان رخ می دهد. من تعدادی از بیماران را در مطب خود برای مشکلات خواب مرتبط با اختلالات خودایمنی، از مولتیپل اسکلروزیس گرفته تا اختلالات تیروئید و آرتریت روماتوئید می بینم.

 بیماری های خودایمنی چیست؟ گروهی از بیماری‌ها شامل یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی است، زمانی که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم خود حمله می‌کند. مشکلات خواب یکی از علائم رایج بیماری های خود ایمنی است. درد بدن یکی دیگر از علائم شایع بیماری های خود ایمنی است و درد مزمن یا عود کننده می تواند خواب با کیفیت بالا را دشوار کند. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد خواب ضعیف در واقع می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری خودایمنی از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس را افزایش دهد.

رابطه بین بیماری خودایمنی و یائسگی – اینکه چگونه هر یک ممکن است بر دیگری تأثیر بگذارد – پیچیده است و هنوز به خوبی شناخته نشده است. تحقیقات نشان می دهد که در دوران گذار یائسگی، علائم برخی از بیماری های خودایمنی، از جمله مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت روماتوئید، ممکن است بدتر شوند، در حالی که سایر بیماری های خود ایمنی، از جمله لوپوس و اسکلرودرمی، ممکن است بهبود یابند. با توجه به میزان تأثیر این بیماری ها بر زنان، بسیار مهم است که بدانیم چگونه سلامت خودایمنی زنان با یائسگی تغییر می کند و تغییر می کند.

مهم است که به یاد داشته باشید، یائسگی یک بیماری یا یک اختلال نیست: این یک مرحله طبیعی از زندگی زنان است. همچنین زمانی در زندگی زنان است که خطرات سلامتی آنها تغییر می کند. درک این خطرات جدید و متفاوت برای سلامتی می‌تواند به زنان کمک کند تا در دوران یائسگی و با افزایش سن گام‌های مناسبی برای محافظت از سلامت خود بردارند. عوامل خطر خاص هر زن متفاوت خواهد بود. اما هر زنی می تواند از تمرکز بر خواب سالم بهره مند شود.

مدرسه روان شناسی. روان بنه

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *