سایکوسوماتیک: وقتی که اضطراب علاوه بر روان، جسم شما را نیز درگیر کرده است.

علائم فیزیکی و جسمانی اضطراب

علائم فیزیکی و جسمانی اضطراب: اضطراب چیزی بیش از احساس نگرانی یا عصبی بودن است – اغلب با تعدادی از علائم جسمی ناخوشایند و ناراحت کننده نیز همراه است. انواع مختلفی از اختلالات وجود دارد که با چنین تظاهرات فیزیکی اضطراب مرتبط هستند.

علائم فیزیکی اضطراب

برخی از علائم فیزیکی اولیه اضطراب می تواند شامل موارد زیر باشد:

تنش عضلانی

تنش عضلانی مرتبط با اضطراب عادی ممکن است شامل یک کشش مختصر کمر و گردن باشد که با عبور از تهدید شل می‌شود. از سوی دیگر، تنش عضلانی که توسط افراد مبتلا به اضطراب توصیف می‌شود، ممکن است شامل درد و درد بی‌وقفه در شانه بیش از حد فعال باشد. عضلات پشت، گردن و فک. این تنش همچنین ممکن است شامل بی قراری بی قرار پاهای تنش یا ساییدن دندان ها باشد.

این تظاهرات تنش عضلانی در غیاب تهدید فروکش نمی کند. درعوض، تا زمانی که مهارت‌های آرامش‌بخشی یا ذهن‌آگاهی خاصی به کار گرفته نشود، یا داروهایی که آرامش را تقویت می‌کنند مصرف شوند، ادامه می‌یابند.

مشکلات گوارشی

روده نیز اضطراب را نگه می دارد و ابراز می کند. این می تواند به شکل ناراحتی غیر اختصاصی معده، حالت تهوع آشکار، یبوست یا اسهال باشد. مشکلات گوارشی می تواند تأثیر منفی خاصی بر عملکرد روزانه داشته باشد.

این علائم علاوه بر ناراحتی و اختلال در خود، ممکن است نگرانی در مورد وجود یک بیماری پزشکی را تداوم بخشد.

سردرد و سرگیجه

پریشانی روانی مرتبط با اضطراب شامل نگرانی عمومی مداوم یا ترس از موقعیت های خاص است. 2 افکار ممکن است در یک مارپیچ از انتظار و ترس در مورد یک موضوع حرکت کنند یا ممکن است بی وقفه از یک موضوع یا سناریو به موضوع دیگر جهش کنند. این تجربه روانی می تواند به معنای واقعی کلمه منجر به سر درد و سرگیجه شود.

تحریک پذیری

عصبانیت همراه با اضطراب می تواند از نظر رفتاری به صورت تحریک پذیری یا از نظر فیزیکی به صورت لرزش و لرزش ظاهر شود. بی قراری یا بی قراری ممکن است برای ناظران آشکارتر از فردی باشد که در برخی موارد آن را تجربه می کند.

خستگی

نگرانی مزمن، به زبان ساده، طاقت‌فرسا است، بنابراین برای افراد مضطرب معمول است که خسته باشند. اما، گاهی اوقات، نگرانی یا سایر علائم فیزیکی اضطراب، خوابیدن یا ماندن در خواب را دشوار می‌کند. در کوتاه مدت، این می تواند بر سایر جنبه های بهزیستی جسمی و روانی تأثیر بگذارد.

برای افرادی که حتی اختلالات خفیف خواب را تجربه می کنند، درمان اضطراب احتمالاً شامل تغییراتی در روال قبل از خواب است

تنگی نفس

همراه با افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تعریق و/یا سرگیجه، تنگی نفس نیز ممکن است رخ دهد. تنگی نفس به عنوان یک علامت اضطراب بیشتر به عنوان بخشی از حمله پانیک رخ می دهد.

چگونه اضطراب بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

اضطراب علائم روانی و جسمی را به همراه دارد که هر دوی آنها می توانند طاقت فرسا باشند. با پیش بینی تهدیدات آینده، بدن برای یک لحظه جنگ یا گریز آماده می شود. مغز قلب، ریه ها و ماهیچه ها را فعال می کند، بنابراین شما آماده درگیر شدن یا فرار خواهید بود. با این کار، ضربان قلب سریع‌تر می‌شود، شما شروع به عرق کردن می‌کنید و عضلاتتان منقبض می‌شوند، از جمله دیگر واکنش‌های غیرارادی.

اختلالات اضطرابی با علائم فیزیکی مداوم و شدید مشخص می شوند. در نظر گرفتن این واکنش ها در تشخیص اختلالات اضطرابی اهمیت ویژه ای دارد

در واقع، برای برآورده ساختن معیارهای رسمی اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اضطراب باید با علائم فیزیکی متعدد همراه باشد. در کودکان وجود حتی یکی از این علائم برای تشخیص کافی است.

اضطراب یا چیز دیگری؟

در حالی که اضطراب می تواند منجر به تعدادی از علائم فیزیکی شود، شرایط پزشکی نیز وجود دارد که گاهی اوقات می تواند مانند اضطراب باشد. برخی از شرایط پزشکی که می توانند علائمی شبیه اضطراب ایجاد کنند، از جمله مشکلات قلبی، آسم، دیابت، پرکاری تیروئید و بیماری های عصبی. پزشک می تواند علائم شما را ارزیابی کند و هر گونه علت پزشکی زمینه ای را رد کند.

تاثیر اضطراب

اضطراب همچنین می تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد، به ویژه زمانی که طولانی شود. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) نشان می دهد که افرادی که اضطراب دارند در معرض خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات مختلف سلامتی هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که داشتن علائم اضطراب بیشتر با خطر بالاتر ابتلا به موارد زیر مرتبط است:

آسم

مشکلات کمر

مشکلات قلبی عروقی

میگرن

زخم ها

مشکلات بینایی

اضطراب همچنین می تواند به مشکلات دیگری از جمله درد مزمن، مشکلات گوارشی، افسردگی، مسائل اجتماعی و مواد کمک کند استفاده کنید.

درمان های اضطراب

درمان اضطراب بسته به شرایط خاص شما و همچنین ماهیت و شدت علائم شما می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، درمان علائم عاطفی، رفتاری و فیزیکی اضطراب شامل دارو، درمان یا ترکیبی از این دو است.

داروها

دارو می تواند برای رفع علائم فیزیکی اضطراب مفید باشد. بنزودیازپین‌ها اثر آرام‌بخشی دارند و می‌توانند اثرات فیزیکی اضطراب را تسکین دهند.

با این حال، این داروها همچنین می توانند عادت ساز باشند، به همین دلیل است که اغلب برای تسکین کوتاه مدت تجویز می شوند. سایر داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و بتا بلوکرها نیز ممکن است تجویز شوند.

روان درمانی

انواع مختلف گفتار درمانی نیز می تواند برای رفع علائم اضطراب مفید باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) اغلب برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود و شامل شناسایی و تغییر روش‌هایی است که مردم فکر می‌کنند و به منابع اضطراب واکنش نشان می‌دهند.

مواجهه درمانی شکلی از CBT است که در آن افراد به تدریج در معرض منبع اضطراب خود قرار می گیرند. با گذشت زمان، احساس اضطراب شروع به کاهش می کند

سخن پایانی

علائم فیزیکی تنها در صورتی به عنوان تظاهرات اضطراب در نظر گرفته می شوند که با وجود یک وضعیت پزشکی بهتر توضیح داده نشوند. بنابراین، ارزیابی دقیق توسط یک متخصص پزشکی و یک ارائه دهنده سلامت روان مطمئن ترین راه برای تشخیص علت آنهاست.

اختلالات اضطرابی بسیار رایج هستند، اما اغلب تشخیص داده نمی شوند و درمان نمی شوند. از آنجایی که زنان بیشتر از مردان علائم را تجربه می کنند، کارشناسان اکنون توصیه می کنند که همه زنان و دختران 13 ساله و بالاتر از نظر اضطراب در طول معاینات پیشگیرانه معمول غربالگری شوند. مداخله زودهنگام می تواند عملکرد روزانه و رفاه ذهنی شما را بهبود بخشد.

شکایات فیزیکی که نشانه مشکل اضطراب هستند کمتر از مواردی که به یک وضعیت پزشکی نسبت داده می شود ناراحت کننده نیستند. خوشبختانه، همانطور که تحت درمان اضطراب قرار می گیرید، علائم و ابزار شما برای مقابله با آنها بهبود می یابد.

سوالات متداول

چگونه می توانید علائم فیزیکی اضطراب را کاهش دهید؟

علاوه بر درمان حرفه ای، استراتژی های خودیاری نیز می تواند برای تسکین علائم فیزیکی استرس مفید باشد. راهبردهای تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، یوگا، آرام سازی پیشرونده عضلانی، تمرکز حواس، مدیتیشن و تجسم می توانند موثر باشند. انجام ورزش منظم بدنی نیز در مبارزه با اضطراب موثر است

علائم فیزیکی اضطراب چقدر طول می کشد؟

علائم فیزیکی اضطراب در برخی موارد می تواند کوتاه مدت باشد، اما بسته به ماهیت علائم نیز می تواند طولانی تر باشد. افرادی که دارای شرایط اضطرابی مانند اختلال اضطراب فراگیر هستند، اغلب علائمی دارند که در بیشتر روزها به مدت شش ماه یا بیشتر اتفاق می‌افتد. برای سایر افراد، علائم ممکن است تنها در موقعیت‌های خاص یا زمانی که در معرض اشیاء خاصی قرار می‌گیرند ظاهر شوند.

علائم جسمی اضطراب شدید چیست؟

در برخی موارد، علائم فیزیکی اضطراب می تواند آنقدر شدید شود که فرد دچار حمله پانیک شود. علائم حمله پانیک شامل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، احساس خفگی، ضربان قلب تند، گرگرفتگی، تهویه بیش از حد، بی‌حسی، احساس جداشدگی و احساس مرگ قریب‌الوقوع است.

علائم فیزیکی اضطراب چقدر می تواند بد شود؟

اضطراب می تواند به اندازه ای شدید شود که با توانایی فرد برای عملکرد در زندگی روزمره تداخل کند و ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند. این ممکن است نشانه این باشد که یک فرد دارای اختلال اضطرابی است. حملات پانیک می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که گاهی با حملات قلبی اشتباه گرفته شود و منجر به بستری شدن در بیمارستان شود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *