مقاله ای جامع در رابطه با بررسی تمامی انواع سبک های فرزندپروری در والدین

سبک های فرزندپروری

سبک های فرزندپروری: نگاهی به اطراف زمین بازی بیندازید، و مطمئناً متوجه طیف گسترده ای از سبک های فرزندپروری خواهید شد. در دهه 1960، دیانا بامریند، روانشناس رشد، سه نوع متمایز – مقتدرانه، مقتدرانه، و سهل گیرانه – را بر اساس خواسته های والدین و پاسخگویی به کودکان توصیف کرد. سبک چهارم، غفلت‌آمیز، بعداً بر اساس کار سایر محققان اضافه شد.

برای یادگیری تفاوت بین این چهار سبک اصلی فرزندپروری، با اطلاعاتی در مورد سایر زیرمجموعه‌های محبوب مانند فرزندپروری با هلیکوپتر، فرزندپروری با برد آزاد، فرزندپروری ببر و موارد دیگر، مطالعه کنید.

چهار سبک فرزندپروری بامریند

دایانا بامریند پیشگام در تحقیقات سبک فرزندپروری است. سبک اصلی فرزندپروری او شامل دو حالت افراطی است: مستبدانه (کنترل کننده) و سهل گیرانه (اعطای خودمختاری). فرزندپروری مقتدرانه ایده آل تلقی می شود – به عنوان یک رویکرد متعادل بین مستبدانه و سهل گیرانه وجود دارد. بعدها بر اساس کار سایر محققین در این زمینه، چهارمین سبک فرزندپروری – غفلت آمیز – اضافه شد.

اقتدارگرا

سبک اقتدارگرایانه فرزندپروری بر قوانین سختگیرانه، اطاعت و انضباط تمرکز دارد. این والدین توقعات زیادی دارند و وقتی کودکان از دستورالعمل های آنها پیروی نمی کنند، از تنبیه دریغ نمی کنند. والدین مستبد نیز قدرت تصمیم گیری را در دست می گیرند و به ندرت در این موضوع به کودکان کمک می کنند. این نوع والدین مانند یک گروهبان رزمی ارتش، پرورش دهنده، ملایم و قابل ارتباط نیستند.

تأثیر بر کودکان:

 وقتی توسط یک والدین مستبد بزرگ می‌شوند، کودکان اغلب در خانه رفتار خوبی دارند، اما ممکن است وقتی با همکلاسی‌ها یا دوستانشان سرکشی کنند. طبق گفته دانشگاه ایالتی میشیگان، کودکان ممکن است با موارد زیر نیز دچار مشکل شوند:

مهارتهای اجتماعی

بلاتکلیفی و مشکل در فکر کردن به تنهایی

عزت نفس پایین

قاضی بد شخصیت

مدیریت خشم و رنجش

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که کودکانی که والدین آنها مستبد بودند، مصرف مواد بیشتری را گزارش کردند.

مجاز

اغلب والدین سهل‌گیر بیشتر شبیه دوستان رفتار می‌کنند تا شخصیت‌های معتبر. آنها نیازهای فرزندان خود را بدون رعایت نظم و انضباط برآورده می کنند. برای مثال، آنها ممکن است به فرزندشان اجازه دهند (و حتی تشویق کنند) در هر وعده غذایی نوشابه بنوشد، اگر این همان چیزی است که کودک می خواهد. والدین سهل گیر آرام و ملایم هستند و قوانین خانه بسیار ناچیز است. این والدین کاملاً برعکس سختگیر هستند.

تأثیر بر فرزندان:

از آنجایی که آنها در خانه جایگاه بالایی دارند، فرزندان والدین سهل‌گیر عادت کرده‌اند که هر چه می‌خواهند به دست آورند. علاوه بر این، طبق گفته دانشگاه ایالتی میشیگان، نکات منفی این سبک فرزندپروری می تواند شامل موارد زیر باشد:

فقدان مسئولیت

عدم حمایت از تصمیم گیری

تکانشگری و پرخاشگری

عدم استقلال و مسئولیت شخصی

اضطراب و افسردگی

کودکانی که سهل‌آمیز والدین می‌شوند، اغلب عزت‌نفس بالایی دارند، اما می‌توانند با حق، خودمحور و خودخواه رفتار کنند. این کودکان همچنین ممکن است در مدرسه، کار یا فعالیت های اجتماعی تلاش نکنند زیرا مجبور نیستند در خانه تلاش کنند.

معتبر

بامریند فرزندپروری مقتدرانه را سبک فرزند پروری «استاندارد طلایی» می داند. والدین مقتدر برای فرزندان خود محدودیت هایی قائل می شوند، اما به آنها آزادی تصمیم گیری نیز می دهند. آنها اشتباهات را به عنوان یک تجربه یادگیری می بینند و انتظارات روشنی از فرزندان خود دارند. والدین مقتدر، پرورش دهنده و خونگرم هستند، اما اهمیت مسئولیت پذیری و انضباط را القا می کنند.

تأثیر بر کودکان:

معمولاً فرزندان والدین مقتدر، با اعتماد به نفس، شاد و موفق هستند. طبق گفته دانشگاه ایالتی میشیگان، کودکانی که به این روش والدین می‌شوند، پیامدهای مثبت زیر را دارند:

روابط نزدیک و تقویت کننده با والدین

بچه ها تمایل دارند مسئولیت پذیر باشند

عزت نفس و اعتماد به نفس بالا

قادر به مدیریت پرخاشگری خود هستند

بچه ها قاطع، خودنظم و مسئولیت پذیر هستند

بچه ها احتمالا شاد و موفق هستند

می توان به کودکانی که به طور مقتدرانه والدینی می شوند اعتماد کرد تا خودشان تصمیم درست را بگیرند و اغلب انتظارات زیادی از خود دارند. این کودکان ممکن است از نظر تحصیلی و اجتماعی نیز عملکرد خوبی داشته باشند و کمتر احتمال دارد که از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده کنند.

غفلت یا بی درگیری

این سبک فرزندپروری در ابتدا توسط دایانا بامریند تعریف نشده بود، اما بعداً توسط محققین النور مککوبی و جان مارتین به فهرست او اضافه شد. اساساً والدین سهل انگار فرزندان خود را نادیده می گیرند که باید خود را تربیت کنند. آنها قوانین یا انتظاراتی را تعیین نمی کنند، اما در صورت نیاز راهنمایی نیز ارائه نمی دهند. در موارد شدید، رفاه کودک می تواند از این بی توجهی والدین آسیب ببیند.

تأثیر بر کودکان:

 بدون هیچ گونه راهنمایی، ساختار یا دخالت والدین، فرزندان والدین غافل اغلب رفتار می کنند. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که والدین آنها درگیر نیستند بدترین نتایج را دارند. به عنوان مثال، آنها بیشتر احتمال دارد که موارد زیر را تجربه کنند: مصرف مواد

سرکشی

بزهکاری

کاهش همدلی شناختی و عاطفی

برای مثال ممکن است در مدرسه یا قانون دچار مشکل شوند. علاوه بر این، ممکن است در ایجاد پیوند با افراد دیگر تردید کنند و افسردگی را نشان دهند.

6 نوع فرعی از سبک های فرزندپروری

البته، انواع مختلفی از سبک های فرزندپروری وجود دارد. در اینجا برخی دیگر از شیوه های فرزندپروری که والدین باید بدانند آورده شده است.

فرزندپروری آزاد

والدین آزاده به فرزندان خود این امکان را می دهند که استقلال کمتری در انظار عمومی یا بدون نظارت داشته باشند. برای مدت طولانی، والدینی که این سبک را انجام می دادند، غافل تلقی می شدند و بسیاری فکر می کردند به دلیل عدم نظارت، فرزندان خود را به خطر می اندازند. در واقع، برخی از افراد پس از اینکه به فرزندان خردسال خود در ملاء عام اجازه استقلال دادند، با مشکل مواجه شدند.

اما، اخیراً (و پس از بحث‌های فراوان) ایالت‌هایی مانند یوتا قوانینی را به نفع سبک فرزندپروری بدون دست به تصویب رسانده‌اند. به طور خاص، یوتا تعریف غفلت را تغییر داد تا شامل برخی از فعالیت‌های مستقل دوران کودکی مانند راه رفتن به مدرسه یا برگشتن به مدرسه و فعالیت‌های تفریحی یا بازی در بیرون نباشد. طرفداران می گویند که می تواند ویژگی های شگفت انگیزی مانند خودکفایی و انعطاف پذیری را القا کند.

فرزندپروری با هلیکوپتر

اگر شما یک والدین بیش از حد محافظ هستید که نیاز به کنترل بیشتر جنبه‌های زندگی فرزندتان را احساس می‌کنید، احتمالاً با یک والدین هلیکوپتری سازگار هستید. والدین هلیکوپتری دائماً در زندگی فرزندشان مداخله می کنند و در مورد موفقیت ها و شکست ها وسواس دارند (به طور خاص، آنها می خواهند از فرزندان خود در برابر شکست محافظت کنند).

تمایلات ارزیابی ریسک والدین هلیکوپتری اغلب ناشی از ترس و اضطراب است. والدینی که به این روش مداخله می کنند می توانند مانع از توانایی کودک در یادگیری مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و خودکفایی شوند. تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا نشان داد که کودکانی که فرزندپروری با هلیکوپتر را تجربه می کنند، کمتر قادر به مدیریت احساسات و رفتار خود هستند.

فرزندپروری برف روب

والدین برف روب (همچنین به عنوان والدین چمن‌زن یا بولدوزر شناخته می‌شوند) به راحتی حاضرند برای برآورده کردن خواسته‌ها و خواسته‌های فرزندشان، هر چند کوچک، همه چیز را کنار بگذارند. آنها اساساً هر چیزی را که سر راه فرزندشان قرار می گیرد، «شخم می زنند».

والدین ماشین چمن زنی اغلب نیت خوبی دارند و نمی خواهند فرزندانشان مبارزه را تجربه کنند. با این حال، این عادات پایه ای برای شادی طولانی مدت فراهم نمی کنند و در واقع می توانند اضطراب کودک را از شکست بدتر کنند. یک مثال افراطی از والدین برف روب، رسوایی پذیرش در کالج است، که در آن بسیاری از والدین مشهور مشهور به رشوه دادن به کالج ها برای پذیرش فرزندانشان محکوم شدند.

فرزندپروری فانوس دریایی

یکی از متوازن‌ترین روش‌های فرزندپروری، رویکرد فانوس دریایی توسط متخصص اطفال و نویسنده Kenneth Ginsburg، M.D. در کتاب خود با عنوان Raising Kids to Thrive: Balancing Love With Expectations and Protection with Trust، دکتر گینزبورگ می نویسد: «ما باید مانند فانوس‌های دریایی برای فرزندانمان، چراغ‌های ثابت نور در خط ساحلی که از آن‌ها می‌توانند خود را با آن بسنجند. الگوهایی. ما باید به سنگ‌ها نگاه کنیم و مطمئن شویم که با آنها برخورد نمی‌کنند. باید به داخل آب نگاه کنیم و آنها را آماده کنیم. سوار امواج شوید، و ما باید به ظرفیت آنها برای یادگیری این کار اعتماد کنیم.”

این به این معنی است که هنگام عشق ورزیدن، محافظت، برقراری ارتباط و پرورش کودک خود تعادل کامل را پیدا کنید.

فرزندپروری دلبستگی

با فرزندپروری دلبستگی، والدین به یک رویکرد پرورشی و عملی برای فرزندپروری اعتقاد دارند. آنها فکر می کنند که اولویت دادن به نیازهای کودک منجر به استقلال و ثبات عاطفی می شود. والدینی که از این سبک پیروی می کنند، نزدیکی فیزیکی، اشتراک در رختخواب و خواب مشترک، تغذیه طولانی مدت با شیر مادر، نظم و انضباط مثبت و سایر رویکردهای مبتنی بر دلبستگی برای تربیت فرزندان ارزش قائل هستند.

مطالعه ای که توسط آکادمی اطفال آمریکا (AAP) انجام شد، ارتباطی بین والدین حساس-پاسخگو و مهارت های زبانی کودکان را نشان داد. به طور خاص، کودکانی که والدینشان دارای سطوح بالاتری از پاسخ‌گویی و صمیمیت بودند، بیش از دو برابر مهارت‌های زبانی بهتری نسبت به کودکانی داشتند که والدینشان کمتر پاسخگو بودند. از سوی دیگر، این سبک فرزندپروری از والدین خواستار است و گاهی اوقات زمانی که والدین در رویکرد خود انعطاف کمتری دارند احساس عدم تعادل کنند.

فرزندپروری ببر

والدین ببر که اغلب ویژگی های سفت و سخت و خشن را نشان می دهند، انتظار اطاعت و موفقیت دارند. این اصطلاح به دلیل کتاب امی چوا، Battle Hymn of the Tiger Mom، مورد توجه جریان اصلی قرار گرفت، جایی که او فرزندپروری ببر را به عنوان یک روش مقتدرانه که معمولاً در فرهنگ چینی استفاده می شود، توصیف می کند.

برخی تحقیقات ارتباطی بین فرزندپروری ببر و اضطراب در کودکان پیدا کرده‌اند که احتمالاً به دلیل خواسته‌های زیاد والدین آنها و انتظارات مداوم برای کمال است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *