نکات راهبردی و مشاوره ای جهت کمک به نوجوانانی که والدین آن ها طلاق گرفته اند.

کاهش اثر طلاق والدین بر نوجوان

کاهش اثر طلاق والدین بر نوجوان: وقتی والدین طلاق می گیرند، ممکن است برای کل خانواده سخت باشد. مخصوصاً برای بچه‌هایی که باید با تحولات زندگی‌شان کنار بیایند و به واقعیت جدید زندگی روزمره‌شان عادت کنند، سخت باشد. برای نوجوانان، طلاق می تواند به خصوص دشوار باشد.

از آنجایی که نوجوانان توانمندتر و مستقل‌تر هستند، گاهی والدین برای کمک به خواهر و برادر کوچک‌تر یا انجام کارهای بیشتر به آنها تکیه می‌کنند. برخی از والدین حتی به طور نامناسبی به آنها تسلیم می شوند یا به آنها اعتماد می کنند تا پیام رسان بین آنها و والدین دیگرشان باشند. اگرچه نوجوانان ممکن است از نظر عاطفی بیشتر از خواهر و برادرهای کوچکتر خود آگاه باشند، اما هنوز همسالان بزرگسال نیستند. آنها به حمایت والدین خود نیاز دارند و همچنین یاد بگیرند که چگونه پس از طلاق کنار بیایند.

نوجوانان با انجام رفتارهای مخاطره آمیز بیشتر با اثرات طلاق کنار می آیند. مصرف مواد مخدر و فعالیت جنسی زودهنگام در میان نوجوانان طلاق بیشتر از همسالان آنها رایج است. اگر در حال طلاق هستید، مهم است که بدانید چه نوع رفتارهایی را ممکن است از نوجوان خود ببینید.

اثرات طلاق بر نوجوانان

در ایالات متحده، تنها حدود 60 درصد از کودکان با والدین متاهل و بیولوژیکی زندگی می کنند. حتی اگر طلاق امری عادی است، می تواند تأثیر منفی بر فرزندان بگذارد. طلاق به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلات روانی بلند مدت و کوتاه مدت را در نوجوانان افزایش می دهد.

اثرات مشترک

بیشتر بچه‌ها انعطاف‌پذیر هستند و مشکلات روانی نشان نمی‌دهند. با این حال، حتی اگر کودک شما علائم بیماری روانی جدی را نشان نمی‌دهد، ممکن است همچنان در حال مبارزه باشد. نوجوانانی که والدینشان طلاق گرفته اند طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند و گاهی اوقات این احساسات می تواند در برخی اختلالات رایج در زندگی آنها ظاهر شود.

اثرات متداول طلاق بر نوجوانان عبارتند از:

مشکلات تحصیلی، مانند نمرات ضعیف

مشکلات رفتاری در مدرسه

سرپیچی و عدم رعایت

افسردگی

مشکل در ایجاد روابط صمیمانه

افزایش استرس

غمگینی یا عصبانیت از یکی از والدین یا هر دو

مشکل در کنار آمدن با خواهر و برادر، همسالان و والدین

مشکل خواب

رفتارهای پرخطر

رفتارهای پرخطر در نوجوانانی که والدینشان طلاق گرفته اند نیز بیشتر است. در واقع، خطر ابتلای نوجوان به رفتار پرخطر در نوجوانان طلاق بین 1.5 تا 2 افزایش می یابد.

نمونه هایی از رفتارهای مخاطره آمیز نوجوانان ممکن است انجام دهند:

فعالیت جنسی اولیه

سوء مصرف مواد

افکار خودکشی و اقدام به خودکشی

نوجوان شما چگونه به طلاق واکنش نشان خواهد داد؟

مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده عملکرد نوجوانان پس از طلاق به این بستگی دارد که والدین آنها چقدر با هم کنار می‌آیند. محققان دریافته‌اند که درگیری بین والدین مطلقه خطر ابتلا به مشکلات روانی را در کودکان افزایش می‌دهد. به طور خاص، مشاجره والدین می تواند به ترس کودک از رها شدن منجر شود، که می تواند منجر به مشکلات سلامت روان در آینده شود.

حتی زمانی که طلاق دوستانه باشد، طبیعی است که نوجوانان از دست دادن زندگی خانوادگی خود غمگین شوند. انتظار داشته باشید که نوجوانتان طیف وسیعی از از خشم گرفته تا غم احساسات را تجربه کند. به آنها اجازه دهید بدانند که به اشتراک گذاشتن آن احساسات سالم است، اما به وضوح بیان کنید که مهم است که آنها را به شیوه ای سالم بیان کنید.

برای افزایش آشفتگی عاطفی و رفتاری آماده باشید. محدودیت های محکمی را تعیین کنید و در صورت لزوم عواقب را دنبال کنید. برای نوجوان خود روشن کنید که هنوز هم کارهای لازم را انجام خواهید داد تا او را ایمن نگه دارید و به او در انتخاب سالم کمک کنید.

چگونه به نوجوان خود کمک کنیم؟

اگرچه طلاق برای شما و سایر اعضای خانواده سخت خواهد بود، اما ضروری است تمام تلاش خود را برای حضور در کنار نوجوان خود انجام دهید. صحبت کردن با نوجوان خود و نشان دادن علاقه واقعی به فعالیت های او اغلب می تواند راه درازی داشته باشد. به راه‌هایی فکر کنید که به نوجوانتان اجازه می‌دهد در این دوران سخت با شما احساس نزدیکی کند.

با نوجوان خود صحبت کنید و او را تشویق کنید تا نگرانی ها، ترس ها و ناامیدی ها را به اشتراک بگذارد. اگر مطمئن نیستید که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، عدم اطمینان را به نوجوان خود بپذیرید. اگر خانه‌ای را برای فروش قرار می‌دهید یا مطمئن نیستید به کجا می‌روید، تصدیق کنید که چنین عدم اطمینانی چقدر می‌تواند دشوار باشد.

والدین در کمک به نوجوانان خود برای عبور از احساسات پیچیده طلاق نقش اساسی دارند. ارتباط آزاد در زمان طلاق حیاتی است. مطمئن شوید که نوجوان شما درک می کند که می تواند نزد شما بیاید تا در مورد چیزهایی که احساس می کند صحبت کند.

برخی از نکات برای کمک به نوجوانان در سازگاری عبارتند از:

به آنها اجازه دهید تا تصمیمات زندگی خود را بسنجید

در فعالیت های فوق برنامه آنها شرکت کنید

با قوانین و انضباط سازگار باشید

رابطه آنها را با والدین دیگرشان تشویق کنید

در مورد تغییرات خانواده ارتباط صادقانه داشته باشید

یک برنامه ثابت و قابل پیش بینی را حفظ کنید

اطمینان حاصل کنید که آنها احساس راحتی در پرسیدن سوال می کنند

مدل رفتار مناسب

محبت و حمایت مداوم ارائه دهید

فضای امنی را برای ابراز احساسات به آنها ارائه دهید

نحوه عملکرد بازدید تحت نظارت برای خانواده ها

کارهایی که بایستی از انجام آن اجتناب کنید:

علاوه بر فعال بودن کارهایی که می توانید برای حمایت از نوجوان خود انجام دهید، همچنین تعدادی چیز وجود دارد که می خواهید مطمئن باشید از آنها اجتناب کنید. حفظ خونسردی خود در حین گذراندن یک زمان چالش برانگیز می تواند دشوار باشد، اما فرزندان شما به شما نیاز دارند که سطح خود را حفظ کنید.

مراقب باشید:

در مقابل نوجوان خود جر و بحث نکنید

در مقابل والدین دیگر فرزندتان بد دهنی نکنید

قرار ندادن نوجوانان خود در وسط درگیری بین والدینشان

از نوجوانان خود به عنوان پیام رسان استفاده نکنید

اگر نوجوان شما مشکلات رفتاری نشان می دهد یا تغییراتی را در خلق و خوی خود تجربه می کند، به دنبال کمک حرفه ای از یک مشاور و روان شناس باشید. آنها ممکن است از صحبت کردن با یک متخصص سلامت روان در مورد تغییراتی که تحمل می کنند سود ببرند. گاهی اوقات، فقط چند جلسه درمانی می‌تواند در کمک به نوجوانان در حل احساسات خود در مورد موضوع بزرگی مانند طلاق مؤثر باشد.

نشانه های افسردگی

افسردگی یک واکنش رایج به طغیان طلاق است. گاهی اوقات تشخیص علائم افسردگی دشوار است. آنها همیشه به صورت یک حالت بد خلقی یا غم ظاهر نمی شوند.

چند علامت قرمز که نشان می دهد نوجوان شما ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کند:

افت تحصیلی

پرخاشگری، عصبانیت، بدخلقی، غم و اندوه

انزوای بیش از حد

خواب زیاد

ابراز ناامیدی یا بی ارزشی

عزت نفس پایین

از دست دادن اشتها

از دست دادن علاقه به گذراندن وقت با دوستان یا انجام فعالیت های مورد علاقه

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، می توانید با پزشک او صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند شما را به یک درمانگر که تجربه برخورد با گروه سنی و شرایط کودک شما را دارد ارجاع دهند. همچنین، آنها ممکن است بتوانند در صورت لزوم دارو ارائه دهند.

علائم سوء مصرف مواد مخدر

از آنجایی که نوجوانان والدین مطلقه در معرض خطر بیشتری برای درگیر شدن در رفتارهای پرخطر، مانند آزمایش مواد مخدر و الکل هستند، بسیار مهم است که علائم هشدار دهنده مصرف مواد را در نظر داشته باشید. مانند افسردگی، استفاده از مواد همیشه ساده یا آسان نیست.

برخی از علائم قرمز که ممکن است نوجوان شما از مواد مخدر یا الکل استفاده کند:

چشم های خون آلود، مردمک های گشاد شده یا مردمک های دقیق

تغییر در دوستان

تغییر در رفتار و منش

خستگی مفرط

اختلال در قضاوت

بی انگیزگی، بی انگیزگی

آستین بلند برای پوشاندن مسیرهای سوزن

بی توجهی به بهداشت فردی

دارا بودن فویل، ترازو، لوله، کیسه، فندک و غیره.

نقض مقررات منع رفت و آمد

کناره گیری از فعالیت های خانوادگی

مصرف مواد/اعتیاد

سخن نهایی

برای نوجوانان، طلاق می تواند تغییرات زیادی ایجاد کند. نوجوانان اغلب احساس می کنند که همه چیز در طول و بعد از طلاق کاملاً از کنترل آنها خارج است. آنها ممکن است مجبور شده باشند از خانه ای به خانه دیگر نقل مکان کنند. گاهی اوقات این تنظیمات و از دست دادن کنترل می تواند باعث شود که آنها احساس غمگینی و ناامیدی کنند.

در حالی که نوجوانانی که طلاق را تجربه کرده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روانی و رفتارهای پرخطر هستند، به یاد داشته باشید که بیشتر نوجوانان بدون آسیب از آن خارج می‌شوند. از مسسائلی که باید مراقب آنها باشید آگاه باشید، ارتباطات باز را حفظ کنید و در صورت نیاز آماده باشید تا از پشتیبانی حرفه ای استفاده کنید. با کمک شما، نوجوان شما از این امر عبور خواهد کرد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *