ADHD

اوتیسم شناخته نشده در دختران

اوتیسم شناخته نشده در دختران / نشانه هایی که باعث می شود اختلال اوتیسم در دختران ناشناخته باقی بماند.

جنسیت، در ابتلا به برخی اختلالات تاثیر میگذارد. در مورد اوتیسم، تحقیقات جدید نشان داده جنسیت باعث می شود تشخیص مشکل شود و در زنان سخت تر از مردان تشخیص داده شود.

نشانه های اختلال اوتیسم در جنس مونث بصورت متفاوتی از جنس مذکر نمایان می شود و همین امر سبب می شود که درمانگران در برخی موارد تشخیص نادرستی در مورد دختران بدهند.

دخترانی که مبتلا به اوتیسم می شوند، عموما اجتماعی تر از مردان رفتار می کنند چرا که زنان در یادگیری رفتارهای اجتماعی تلاش بیشتری می کنند. بعلاوه حوزه تمرکز زنان نسبت به مردان تفاوت زیادی دارد.

  • تمرکز روی افراد، گروه ها و افراد مشهور

در نشانه شناسی اختلال اوتیسم، تمرکز زیادی روی تمرکز روی “چیزها” است. بعبارتی فرد مبتلا به اوتیسم روی سرگرمی ها مانند قطار بازی و یا جمع کردن کلکسیون اشیا تمرکز دارد.

زنانی که به اوتیسم مبتلا هستند، گاهی به جای اینکه روی اشیا تمرکز داشته باشند، روی افراد تمرکز دارند. دخترانی که با اوتیسم بزرگ می شوند توجه زیادی روی افراد مشهور دارند به گونه ای که همه جزییات زندگی آن فرد را می دانند. این افراد در صورتی که در بزرگسالی وارد رابطه شوند به گونه ای روی فرد مقابل خود تمرکز می کنند که فردیت خود را فراموش میکنند.

چون این افراد روی اشیا تمرکز ندارند، رفتارشان کمتر از کسی که روی جمع آوری ماشین ها تمرکز میکند عجیب است و دیرتر شناسایی می شوند.

  • انتخاب لباس

افراد مبتلا به اوتیسم در انتخاب لباس سخت گیرند. این افراد هر الیافی با پوست بدنشان سازگار نیست و بسیاری از لباس ها را نمی پوشند. در مورد دخترها، این رفتار گاهی در تمایل آنها به تیپ زدن و توجه به نحوه لباس پوشیدن گم می شود. بنابراین اگر یک پسر نسبت به جنس لباسش واکنش شدید نشان دهد احتمال اوتیسم مطرح می شود ولی در مورد دختران ممکن است تعبیر به تمایل به مد دانست.

  • تماس چشمی

تماس چشمی کم یکی از نشانه های اوتیسم است. در زنان، به دلیل تمایل به پذیرفته شدن از طرف اجتماع، این رفتار در برخی از افراد مبتلا به سختی و با تلاش های خسته کننده کسب می شود. ولی این افراد همچنان مبتلا به اختلال هستند و تنها با تلاش زیاد،یکی از رفتارهای مربوط را اندکی تغییر داده اند.

  • نشانه های خفیف تر از مردان

به نظر می رسد تمایل دختران به پذیرش اجتماعی در این بخش نیز تاثیر گذار است. دخترها عموما بیشتر از پسرها در تلاش هستند تا مورد قبول جامعه به نظر برسند بنابراین رفتارهایی را درونی می کنند که به این امر کمک بیشتری کند. برای مثال پسران مبتلا به اوتیسم عموما شلوغ تر از دختران هستند چرا که آرام تر بودن از رفتارهای مورد پسند جامعه است.

به دلیل تفاوتهای نشانه های اوتیسم در دختران و پسران و اینکه دختران یاد می گیرند نشانه های خود را بپوشانند، دختران کمتر از پسران تشخیص اوتیسم می گیرند. البته باید توجه داشت این موضوع در مورد نمونه های حاد صادق نیست و معمولا در موارد خفیف تر مشاهده می شود. خوشبختانه درک بیشتری از نشانه های اوتیسم دختران به وجود آمده است و در سالهای آتی این شناخت بیشتر خواهد شد.

اوتیسم شناخته نشده در دختران مژگان عطار-بازی درمانگر

برگرفته از شماره 44 ماهنامه روان بنه

منبع

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *