بازی‌درمانی تراپلی

نکاتی در باره مصاحبه بالینی با کودک:

نکاتی در باره مصاحبه بالینی با کودک: بسیاری از متخصصان معتقدند که مصاحبه با کودک، یکی از اجزای مهم ارزیابی چندبعدی بالینی کودک است.

مصاحبه برای ارزیابی نگرش کودک در مورد گزینه های مختلف درمانی، مشاهده مستقیم رفتار، عاطفه و سبک تعاملی کودک بسیارمفید است. با وجود اینکه مصاحبه با گفتگوی شفاهی معمول، متفاوت است، می توانید ازفنون مناسب استفاده کنید تا مصاحبه شونده، در جریان مصاحبه، احساس راحتی بیشتری بکند.

برای مثال، میتوانید طوری در مورد نگرشها و احساسهای مصاحبه شونده سوال بپرسید که بدون ترس از واکنش منفی یا انتقاد، آنها را برای شما توصیف نماید. همچنین، میتوانید جریان پرسشگری را طوری تنظیم کنید که مصاحبه شونده را به گفتن اطلاعات بیشتر ترغیب نمایید. استفاده از این فنون، به خصوص هنگام مصاحبه با کودکان، اهمیت دارد.

بسیاری از کودکان درصورتی که احساس کنند در حال بازجویی کردن یا سخنرانی برای آنها هستید، ساکت خواهند شد. همچنین، اگر بیش از گوش دادن سخن بگویید و یا کودک احساس کند که به او تعلیم می دهید یا تلاش می کنید که حقایق را از زبان او بیرون بکشید، با شما همکاری نخواهد کرد. استفاده از اصطلاحات تخصصی هم، کارآیی جلسه مصاحبه بالینی را کاهش میدهد زیرا کودک متوجه نمیشود که شما چه می گویید.

 مصاحبه بالینی با کودک، باید در محلی اختصاصی و خلوت صورت بگیرد و تنها خود کودک و مصاحبه گر حضور داشته باشند؛ مگر اینکه دلیل موجهی برای حضورفردی دیگر، موجود باشد. پیدا کردن محل مناسب، ممکن است برای مشاورین مدرسه که اتاق کار شخصی ندارند، دشوار باشد.

با این حال، باید اصرار کنید که محل اختصاصی برای مصاحبه درنظر گرفته شود. قبل از مصاحبه با کودکان کم سن، بیش فعال یا پرخاشگر، بهتر است اشیا خطرناکی را که برای اجرای مصاحبه به آنها نیازی نیست، مانند قیچی، پونز، یا وسایل الکتریکی از اتاق خارج کنید.

اسباب بازی یا ابزار سنجش دیگر، بهتر است که در معرض دید نباشند و یا تا زمانی که به آنها نیاز پیدا کنید، از دسترس کودک خارج شوند. عکسهای خانوادگی و یا هرچیز دیگری که مربوط به زندگی شخصی درمانگر هستند و ممکن است حواس کودک را پرت کنند، را از معرض دید خارج کنید.

اگر ممکن است، فضای اتاق باید فضایی آرام و طبیعی باشد. از صندلیها و میزراحت و مناسب در اتاق استفاده کنید. کودکان زیر ۶سال، اگر روی کوسن یا متکی یا روی زمین بنشینند و با درمانگر در یک سطح باشند، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. کودکان بزرگتر، بهتر است روی صندلی مناسب خود بنشینند وترجیحا صندلی مصاحبه گر باید شبیه به صندلی کودک باشد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *