آیا درمان فردی به حل مشکلات زوجین کمک می کند؟

آیا درمان فردی به حل مشکلات زوجین کمک می کند؟ اگر یکی از شرکا به زوج درمانی نیاید، درمان فرد مشتاق مشکل را برطرف خواهد کرد؟

یک نفر به اتاق درمان می آید. از مشکلات زناشویی اش صحبت میکند و زمانی که بعنوان درمانگر از او میخواهید شریکش را به اتاق دعوت کند جواب این است: «اون دوست نداره بیاد درمان» یا « به روانشناس اعتقادی نداره» و جملات این چنینی

و در پاسخ به اینکه بدون حضور نفر دوم نمیتوان زوج درمانی موفقی داشت معمولا دو جواب را می شنویم:

  • «خب من خودمو درمان میکنم وضعیت بهتر میشه دیگه!»
  • –          «چی بهش بگم تا بیاد؟»

به عنوان درمانگر باید برای هر دوی این مسایل، جواب داشته باشید.

درمان فردی بسیار  مفید است. اینکه شخصی تصمیم داشته باشد گره های روانی خود را برطرف کند حتما به شخص و تجربه زندگیش کمک خواهد کرد. اما نکته مهم اینجاست که هیچ شواهد و تحقیقی مبنی بر موثر بودن درمان فردی روی کاهش و یا برطرف کردن مشکلات زوجین وجود ندارد.

مسلما وقتی فرد برخی مشکلات شخصی اش را برطرف کند احتمال این وجود دارد که برخی جنبه های رابطه اش بهبود پیدا کند ولی الزامی بر این موضوع نیست. حتی تغییرات شخصی ممکن است وضعیت رابطه زوجینی را بدتر کند.این موضوع بسیار مهم است چرا که درمانجو با هدف تغییر رابطه به درمان فردی می آید و نتیجه نمی گیرد. بنابراین در نهایت درمانگر را مقصر قلمداد میکند. باید این انگیزه را در مراجعین شناسایی و حذف کنید.

اما در مورد دوم

وقتی شریک زندگی فرد به درمان نمی آید چه باید کرد؟

از مراجع خود بخواهید:

  • از همسرش سوال کند دلیل نیامدن به درمان چیست؟تجربه بد قبلی؟ترس از جدایی یا هرچیزی که او بیان می کند.
  • از شریک در مورد ترجیحاتش در انتخاب روانشناس سوال شود. مرد یا زن؟جوان یا مسن؟ روانشناس یا مشاور؟محل دفتر مشاور؟روز؟زمان؟
  • آیا ترجیح میدهد ابتدا با تلفن صحبت کند یا مشاوره غیر حضوری داشته باشد؟
  • آیا تمایل دارد در یک کنفرانس مربوط به مشاوره خانواده، قبل از مراجعه شرکت کند؟
  • آیا تمایل دارد قبل از مراجعه کتابی از آن روانشناس و یا مقاله ای از اون بخواند؟
  • از میزان اهمیت مراجعه به روانشناس با شریک خود صحبت کند. اینکه این ملاقات چقدر ممکن است او را شادتر، امیدوارتر و باانگیزه تر کند.
  • از میزان اهمیت عدم مراجعه به روانشناس با شریک خود صحبت کند.
  • و این نکته را تنها و تنها در صورت صحیح بود استفاده کند که: در صورتی که تصمیم به نرفتن به روانشناس داشته باشد این رابطه ادامه پیدا نخواهد کرد.

باید توجه داشته باشید تنها زمانی به مراجع بگویید از راه آخر استفاده کند که بطور حتمی این تصمیم را دارد. از این جمله برای بلوف زدن یا بازی کردن با طرف مقابل نباید استفاده کرد. اگر این واقعا تصمیم فرد باشد، اجازه استفاده از این دیالوگ را دارد.

به عنوان یک مشاور خانواده، امیدوارم قادر باشید با این راهکارهای جزیی، برای بهبود و نتیجه بخشی کار خود، هر دو سمت رابطه را به اتاق درمان بیاورید.

آیا درمان فردی به حل مشکلات زوجین کمک می کند سیمین قاسمی نژاد-مشاور خانواده

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *