اصول مهم پاسخ دادن (قسمت دوم)

اصول مهم پاسخ دادن (قسمت دوم) : اصل4. رسیدن به اهداف درمانی نیاز به میزان متفاوت تلاش و بینش همراه با آن برای هر مراجع دارد.

برای برخی مراجعین تنها دوره ی کوتاهی از تلاش و بینش همراه با آن در مورد مشکلات رابطه ای کافی است. برای مراجعین دیگر میزان تلاش بیشتری برای رسیدن به تغییرات لازم موردنیاز است. همچنین برای برخی مراجعین تغییرات کوچک در زمینه های خاصی از عملکرد، می تواند در عملکرد کلی آنها تفاوت زیادی ایجادکند.

اصل5. تطابق پیام های درمانگر و مراجع به عنوان آزمون پاسخ های درمانگر در یک جلسه به کار می رود.

یک آزمون کفایت پاسخ درمانگر که در کاربردهای عملی خود را نشان داده است، آزمون تطابق پیام هاست. به این روش انجام می شود: در بازبینی یک جلسه، در طول آن یا پس ازآن، درمانگر می تواند پیام اصلی مراجع و پیام اصلی پاسخ های درمانگر به پیام مراجع را در نظر بگیرد و اینکه آیا پاسخ های درمانگر به طور مناسب و کافی با پیام های مراجع مطابقت دارد؟

فرمولبندی پیام مراجع می تواندبه روش بالینی از طریق بازبینی جلسه در ذهن همراه با یک همکار از طریق پردازش یادداشت ها انجام شود .فرمولبندی پیام ها درپاسخ درمانگر با نوع یکسانی از بازبینی انجام می شود. یک جلسه ی خوب جلسه ای است که در آن تطابق منطقی بین این دو پیام وجود دارد.

اصل6. پاسخ ها باید با توجه به اینکه مراجع تا چه اندازه از محتوای پاسخ پیشنهادی آگاه است، زمانبندی شوند.

این یک اصل استاندارد در مورد همه ی فنون روانتحلیلگری است.تصمیم گیری درباره ی زمانبندی مناسب معمولاً دشوار نیست. این بستگی به شناخت درمانگر از میزان آگاهی مراجع و مدت زمانی که قبلاً با مراجع بوده است دارد.

پیامدهای زمانبندی ضعیف معمولاً جدی نیستند مگر اینکه تا حد زیادی نادرست باشند. درمانگر عمدتاً نیاز دارد که دوباره گوش دهد و تمرکز کند؛ بنابراین اگر در آغاز درمان درمانگر با استنباطهایی درباره ی خواسته های مشخصی پاسخ دهد، معمولاً زمانبندی ضعیف است.

اصل7. کثرت و پیچیدگی هر عبارت تفسیری باید محدود باشد.

درصورتیکه عبارتهای درمانگر در هر پاسخ خیلی طولانی یا پیچیده نباشد، یادگیری مراجع را تسهیل میکند. هنگامی که عبارتهای زیادی یکباره ارائه می شوند برای مراجع دشوار است که همهی آنها را درک کند به همین خاطرممکن است توجه مراجع را از تمرکز بر نکته ی اصلی منحرف کند. علاوه براین،بهتر است که درمانگر پاسخها را جزء به جزء ارائه دهد و توسط پاسخ مراجع به هر جزء هدایت شود.

اصول مهم پاسخ دادن (قسمت دوم) : دپارتمان پژوهش مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *