اختلال شخصیت وسواسی-اجباری

اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD)

آشنایی با اختلال شخصیت وسواسی-اجباری، سبب شناسی و درمان

اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) نوعی اختلال است که با کمال گرایی ، نظم و مرتب بودن توصیف می شود.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی-اجباری همچنین احساس نیاز شدید به تحمیل استانداردهای خود بر محیط بیرونیشان دارند.

افراد مبتلا به OCPD دارای ویژگی های زیرهستند:

• ابراز احساسات برایشان دشوار است.

•  در ایجاد و حفظ روابط نزدیک با دیگران مشکل دارند.

• زحمتکش هستند، اما وسواسشان نسبت به کمال می تواند آنها را ناکارآمد جلوه دهد.

•  اغلب احساس درستکاری ،برآشفتگی و عصبانیت می کنند.

•  اغلب با انزوای اجتماعی روبرو هستند.

• می توانند اضطراب را همراه با افسردگی تجربه کنند.

اختلال شخصیت وسواسی-اجباری غالباً با اختلال اضطرابی به نام وسواس فکری عملی اشتباه گرفته می شود. با این حال، آنها یکسان نیستند. افراد مبتلا به OCPD هیچ تصوری ندارند که در نحوه تفکر یا رفتارشان مشکلی وجود ندارد. آنها معتقدند که طرز تفکر و انجام کارها به شیوه ی آنها، تنها راه صحیح است و بقیه اشتباه می کنند.

علل OCPD چیست؟

علت دقیق اختلال شخصیت وسواسی-اجباری ناشناخته است. مانند بسیاری از جنبه های OCPD ، علل این اختلال هنوز مشخص نشده اند. OCPD شاید ناشی از ترکیب ژنتیک و تجربیات کودکی باشد. برخی مطالعات نشان می دهند که بزرگسالان می توانند تجربه OCPD را از همان سنین پایین به یاد بیاورند. آنها ممکن است احساس کرده باشند که باید کودکی کامل یا کاملا مطیع باشند. این نیاز به پیروی از قوانین، بعداً به بزرگسالی منتقل می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر OCPD قرار دارند؟

بنیاد بین المللی OCD تخمین می زند که مردان دو برابر زنان مبتلا به این اختلال شخصیت هستند. مطابق با Journal of Assessment ، بین 2 تا 7 درصد از جمعیت مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی-اجباری هستند ، و آن را شایعترین اختلال شخصیتی می داند. کسانی که سابقه ی بیماری روانی دارند، به احتمال زیادOCPD  در آن ها تشخیص داده می شود. برای نشان دادن نقشی که OCPD در این تشخیص ها بازی می کند ، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این ، افرادی که مبتلا به OCD شدید هستند به احتمال زیاد برایشان تشخیص  OCPD  داده می شود.

علائم OCPD چیست؟

علائم OCPD شامل موارد زیر است:

• کمال گرایی به حدی که توانایی انجام کارها را مختل می کند

• رفتارهای خشک، رسمی و یا سخت

• صرفه جو یی در مخارج

• توجه بیش از حد به جزئیات 

• فداکاری بیش از حد نسبت به کار، حتی به قیمت از دست رفتن روابط خانوادگی یا اجتماعی

• جمع آوری وسایل فرسوده یا بی فایده

• عدم توانایی در مشارکت یا واگذاری کار به دلیل ترس از درست انجام نشدن

• پیروی سفت و سخت از قوانین و مقررات

• نیاز بیش از حد به نظم

• پیروی افراطی از قوانین معنوی و اخلاقی

OCPD  زمانی تشخیص داده می شود که علائم، توانایی عملکرد و تعامل شما با دیگران را مختل کند.

پرسش:

مهمترین کاری که می توانم برای شخصی که مبتلا به OCPD است انجام دهم چیست؟

پاسخ:

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید اینست که تشخیص دهید رفتاری که شخصی با OCPD به نمایش می گذارد بخشی از شخصیت آنهاست و این یک ویژگی ماندگاردر ساختار روانی آن شخص است. قبل از برخورد با آنها در مورد راهی که می خواهند کاری انجام شود (یا اگر می بینید که آنها کاری را مجدداٌ انجام داده اند که از شما خواسته اند انجام دهید زیرا احساس می کنند کار شما مطابق با معیارهای منحصر به فرد آنها نیست) ، حتما از خود بپرسید “آیا این مسئله به اندازه کافی برای من مهم است که با آنها در مورد آن بحث کنم؟” همچنین اگر فهمیدید که آنها ترجیح می دهند خودشان کاری را به تنهایی انجام دهند ، به دل نگیرید. دریابید که این صفت بخشی از آنهاست و به یاد داشته باشید که این تأثیر منفی بر شما ندارد.

*توجه:

کلیه مطالب کاملاً جنبه ی  اطلاعاتی دارد و نباید توصیه ی پزشکی در نظر گرفته شود.

درمان OCPD چگونه است؟

اگر OCPD دارید ، درمانگر شما به احتمال زیاد از یک روش سه جانبه برای درمان استفاده می کند که شامل موارد زیر است:

رفتار درمانی شناختی (CBT)

 رفتار درمانی شناختی نوع رایج مشاوره بهداشت روان است. در طی CBT ، شما با یک متخصص بهداشت روان  طبق یک برنامه هدفمند ملاقات می کنید. این جلسات منظم شامل همکاری با مشاور در جهت گفتگو در مورد هرگونه اضطراب ، استرس یا افسردگی است. یک مشاور بهداشت روان ممکن است شما را تشویق کند که تأکید کمتری بر کار و تأکید بیشتر بر تفریح ، خانواده و سایر روابط بین فردی داشته باشید.

دارو

پزشک شما ممکن است یک بازدارنده باجذب سروتونین (SSRI) را برای کاهش برخی از اضطراب های مربوط به چرخه وسواس فکری عملی تجویز کند. اگر SSRIبرایتان تجویز شده است ،شاید گروه های حمایتی و درمان مداوم از روانپزشک نیز برایتان مفید باشد. دارو درمانی طولانی مدت معمولاً برای OCPD توصیه نمی شود.

آموزش ریلکسیشن

 این بخش شامل تکنیک های خاص تنفسی و ریلکسیشن است که می تواند به شما در کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند. این علائم در OCPD شایع است. یوگا ، تای چی و پیلاتس از جمله موارد توصیه شده برای ریلکس کردن است.

چه انتظاراتی باید داشت؟

چشم انداز یک فرد مبتلا به OCPD ممکن است بهتر از چشم انداز سایر اختلالات شخصیتی باشد. درمان می تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری از چگونگی تأثیر منفی علائم OCPD بر دیگران داشته باشید. اگر به OCPD مبتلا باشید ، ممکن است کمتر معتاد به مواد مخدر یا الکل شوید که این امر در سایر اختلالات شخصیتی معمول است. همانند سایر اختلالات شخصیتی ، یافتن درمانی که برای شما مفید باشد، پایه و اساس موفقیت است. رفتار درمانی شناختی می تواند به بهبود توانایی شما در تعامل و همدلی با عزیزانتان کمک کند.

چگونه همسر و یا عزیزان فرد مبتلا به OCPD می توانند از او حمایت کنند؟

اگر مشکوک به  ابتلای همسر ، شریک زندگی یا اعضای خانواده خود به OCPD هستید ، به وسواس و رفتارهای اجباری آنها توجه کنید. فرد در موارد زیر دارای شخصیت OCD  و یا شخصیت های دیگر است و اختلال محسوب نمی شود:

• با خطر برانگیخته می شود

• محدود به دو یا سه بعد خاص در زندگی است

• غیر منطقی یا عجیب و غریب است

افراد مبتلا به OCPD معمولاً تمایلی به تغییر رفتارهای خود ندارند. آنها در عوض اغلب دیگران را مشکل می دانند. بیشتر افرادی که تحت درمان OCPD قرار می گیرند توسط همسر یا یکی از عزیزانشان تشویق می شوند. با این حال ،رو به رو کردن شخص مبتلا به  OCPD با رفتار هایش امری بسیار دشوار است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *