تعریف تحقیق چیست و ویژگی­های آنچه می‌باشد؟

تعریف تحقیق چیست و ویژگی­های آنچه می‌باشد؟ در مباحث علمی، غالباً مفاهیم تحقیق و روش علمی به‌صورت مترادف به‌کاربرده می­شوند. اگرچه بین این دو مفهوم، وجوه مشترک معنایی وجود دارد، ولی تمیز دادن این دو از هم به فهم آن­ها کمک می­کند. تحقیق، در مقایسه با روش علمی، روندی رسمی­تر، منظم­تر و قوی­تر است. تحقیق با ساختار منظم­تری از کنکاش توأم است که معمولاً به‌نوعی ثبت مراحل و گزارش نتایج و دستاوردها منجر می­شود. هرچند می­توان روش علمی را بدون تحقیق، به کار گرفت، ولی تحقیق علمی را نمی­توان بدون روش و جوهر علمی انجام داد؛ بنابراین، تحقیق، مرحله­ی تخصصی­تر از روش­شناسی علمی است.

برخی از افراد درکی سطحی از تحقیق دارند و تصور می­کنند پژوهشگر، فردی عجیب و درون­گراست که از جمع دوستان خود گریخته و به عجایب و کیمیاگری­های آزمایشگاهی خود پناه برده است و در لابه‌لای لوله­های آزمایشگاهی به انجام کارهای اسرارآمیز خود مشغول است. درواقع، موضوع کاملاً برعکس است. تحقیق به‌هیچ‌وجه یک مسئله­­ی اسرارآمیز نیست. صدها هزار نفر به‌صورت فردی و گروهی و در بسیاری مواقع در کارخانه­ها، مدارس یا مجتمع‌های آموزشی و آزمایشگاه­ها، به تحقیق می­پردازند. اهمیت تحقیق را می­توان بر اساس وقت، نیروی انسانی و مادی عظیمی که مراکز صنعتی، کشاورزی، دانشگاهی و حرفه­ای درراه آن صرف می­کنند، درک کرد. راز احیا و رشد فرهنگی و علمی، پژوهش است. پژوهش زنگار جهل را می­زداید، حقایق را آشکار می­کند و راه را برای حل مسائل و مشکلات پیچیده­­ی انسانی هموار می­سازد  دلاور، 1374.

تحقیق را می­توان به تجزیه‌وتحلیل و ثبت عینی و سامانمند مشاهدات کنترل­شده که ممکن است به پروراندن قوانین کلی، اصول یا نظریه­هایی بیانجامد و به پیش­بینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منتج شود، تعریف کرد.

تعریف تحقیق چیست و ویژگی­های آنچه می‌باشد؟ چون چنین تعریفی نسبتاً انتزاعی است، ذکر خلاصه­ای از مشخصات یک تحقیق به روشن کردن معنی و مفهوم تحقیق کمک می­کنند.

  1. تحقیق به حل یک مسئله معطوف است. هدف نهایی تحقیق پیدا کردن روابط علیت میان متغیرهاست، هرچند پژوهشگران اغلب به دلیل کمبود شواهد کافی برای ایجاد یک رابطه­ی علت و معلولی، ناگزیر به کشف یک رابطه­­ی سیستماتیک که می­تواند مفید واقع شود، می­پردازند.
  2. تحقیق بر پروراندن قوانین کلی، اصول، یا نظریه­هایی تأکید می­کند که برای پیش­بینی رویدادهای آینده مفیدند. تحقیق معمولاً از موضوع­ها، گرو­ه­ها یا موقعیت­های خاص بررسی­شده فراتر می­رود و خصائص جامعه­ی موردنظر را از روی نمونه­ی مشاهده­شده استنباط می­کند. تحقیق به‌مراتب بالاتر از بازیابی اطلاعات و یا جمع­آوری ساده­ی اطلاعات است.
  3. تحقیق بر آزمایش­های قابل‌مشاهده و یا شواهد تجربی مبتنی است. بعضی سؤالات جالب وجود دارند که نمی­توان آن­ها را موضوع تحقیق قرار داد، زیرا قابل‌مشاهده نیستند. تحقیق امور الهامی و جزمی را به‌عنوان روش­های استقرار دانش نمی­پذیرد. فقط اموری را می­پذیرد که از راه مشاهده قابل‌اثبات باشند.
  4. تحقیق مستلزم مشاهده و توصیف دقیق است. محقق ابزارهای اندازه‌گیری کمی و دقیق­ترین شکل توصیف را به کار می­برد. هنگامی‌که این امر ممکن یا مناسب نباشد، توصیف­های کیفی و یا غیر کمی را در مشاهدات به کار می­بندد. پژوهشگران روش­های معتبر جمع­آوری اطلاعات را انتخاب یا برنامه­ریزی می­کنند و هرگاه امکان داشته باشد، وسایل و ابزارهای مکانیکی یا الکترونیکی و یا وسایل سنجش روانی را برای تصحیح یا تأیید مشاهده، توصیف و تحلیل داده­ها به کار می­برند.
  5. تحقیق مستلزم جمع­آوری داده­های جدید یا دست‌اول و یا کاربرد داده­های موجود برای هدف­های جدید است.
  6. تحقیق به تخصص نیاز دارد. محقق می­داند که درباره­ی مسئله­ی موردنظر چه مطالبی شناخته‌شده است و دیگران آن را چگونه کشف کرده­اند. ادبیات مربوط را با دقت پیداکرده است، اصطلاحات و مفاهیم آن را می­داند و مهارت­های فنی لازم را برای فهمیدن و تجزیه‌وتحلیل داده­های جمع­آوری­شده داراست.
  7. محقق تلاش می­کند تا منطقی و عینی باشد و برای معتبر کردن روش­های خود، داده­های جمع­آوری­شده و نتایج به­دست­آمده­ی تمامی آزمون­های ممکن را به کار می­برد. محقق می­کوشد تا تعصب­های شخصی را کنار بگذارد. برای اثبات عقیده­ای که بار عاطفی دارد و تلقین آن به دیگران، هیچ کوششی نمی­کند. تأکید وی بیشتر بر آزمایش فرضیه است تا اثبات آن. هرچند عینیت مطلق همان­قدر فریبنده است که ذهنیت تام، اما محقق سعی می­کند تا هنگام تحلیل داده­ها تعصب و عواطف شخصی خود را دخالت ندهد.
  8. تحقیق مستلزم جستجو برای یافتن پاسخ مسائل حل­نشده است. هدف تحقیق، کنار زدن دیوارهای نادانی است. بکر و اصیل بودن از خصائص یک طرح تحقیقی خوب به شمار می­رود.
  9. از خصائص تحقیق، به کار بستن شکیبایی و نداشتن شتاب در کار است. چشم­انداز نتایج تحقیق به‌ندرت روشن است و محقق در همان حال که برای یافتن پاسخ پرسش­های دشوار تلاش می­کند، باید منتظر ناامیدی­ها و سرماخوردگی­ها نیز باشد.
  10. 10-            تحقیق، با دقت، ثبت و گزارش می­شود. هر یک از اصطلاحات مهم، تعریف‌شده و عوامل محدودکننده‌ی آن مشخص می­شوند. روش کار به‌تفصیل تشریح، اسناد و منابع به‌دقت معرفی، نتایج به‌طور عینی ثبت، می­شوند و نتیجه­گیری­های نهایی با دقت و احتیاط محققانه و با توجه به محدودیت­ها ارائه می­گردند. گزارشی کتبی و داده­های همراه آن برای بررسی در دسترس همکاران و دیگر محققان قرار می­گیرد. هر محقق صلاحیت­داری برای تجزیه‌وتحلیل، ارزشیابی و یا وارسی مجدد تحقیق، اطلاعات لازم را در اختیار خواهد داشت.
  11. 11-            تحقیق گاهی شهامت لازم دارد. معیارهای دقیق تحقیق علمی با بررسی ویژگی­های فوق آشکار می­شود. کسی که دست‌اندرکار تحقیق است، باید فردی اندیشمند، خلاق و صادق باشد و ساعت­های متمادی و پرزحمتی را درراه جستجوی حقیقت صرف کند؛ اما باید دانست که محققان نیز انسان‌اند. آرمان­هایی که گفته شد، شاید هرگز به‌طور کامل تحقق نیابد. این­ها نیز، همانند حقیقت، هدف­هایی هستند که باید برای رسیدن به آن­ها تلاش کرد، اما همه­ی محققان به‌تمامی آن­ها نمی­رسند (جان بست، ترجمه­ی پاشا شریفی و طالقانی، 1367)

مراحل پژوهش علمی

  1. مشخص کردن مسئله: دشوارترین گام در فرایند پژوهش، مشخص کردن مسئله­ی موردمطالعه است. نخست آن‌که درباره­ی یک‌چیز، یک مانع، یا یک موقعیت مبهم، تردید وجود دارد. تردیدی که نیازمند تعیین است. دانشمند تردیدهای مبهم، ناآرامی عاطفی و مفاهیم تازه را تجربه می­کند. پژوهشگر تلاش می­کند که مسئله­ی معینی را در زمینه­ای که مایل به مطالعه­ی آن است، انتخاب و تدوین کند. نوشته­ها و پیشینه­های پژوهشی را مطالعه می­کند، تجربه­ی شخصی و تجارب دیگران را موردبررسی قرار می­دهد. گاه ناگزیر می­شود در انتظار نوعی جهش خلاقانه و اشراق به سر برد. ممکن است این اشراق دست دهد یا ندهد. با مسئله­ای که تنظیم می­کند، با پرسش یا پرسش­هایی که مطرح می­سازد، بقیه­ی کار وی بسیار ساده­تر خواهد بود.
  2. تدوین فرضیه: پس‌ازآن که مسئله­ی موردمطالعه مشخص شد، فرضیه­ی موردنظر (در صورت لزوم) ساخته می­شود. پژوهشگر اغلب به‌منظور پیش­بینی پیامدهای مورد انتظار مطالعه­­ی خود، از فرایندهای منطقی قیاس و استقراء استفاده می­کند. با بررسی نوشته­ها و پیشینه­های پژوهشی و با نگرش به کارهایی که در مطالعات قبلی صورت گرفته است، روابط بین متغیرها، مفاهیم یا سازه­های مشخص­شده در مسئله­ی موردمطالعه‌ی خود را حدس می­زند (فرضیه­هایی می­­سازد).
  3. استنتاج از فرضیه: پس‌ازآن که فرضیه­ی موردمطالعه تدوین شد، دلالت­های ضمنی آن (احتمالاً از طریق قیاس) استنتاج می­گردد. در این فرایند، امکان دارد مسئله­ی اصلی و نیز فرضیه­ی اصلی تغییر داده شود. ممکن است محدودتر یا وسیع­تر شود. حتی ممکن است اصولاً از آن صرف‌نظر گردد.
  4. تدوین تعاریف عملیاتی: پژوهشگر متغیرهای موردمطالعه‌ی خود را که در مسئله یا فرضیه­ی تنظیمی به کار گرفته، نام‌گذاری کرده، به شکل مشاهده­پذیر و اندازه­پذیر تعریف نموده و برای دست‌کاری، کنترل و بررسی آماده می­کند. متغیرها باید از شکل مجرد و مفهومی به‌صورت ملموس و عملی درآید تا مطالعه و کنترل آن­ها امکان­پذیر گردد.
  5. تدوین طرح پژوهش: تهیه­­ی یک طرح دقیق پژوهشی به پژوهشگر این امکان را می­دهد که با انتخاب یک مدل مناسب، با صرف کمترین هزینه و نیروی انسانی، فرضیه­ی تنظیمی خود را بیازماید و جواب مسئله­ای را که پژوهش به‌منظور حل کردن آن طرح‌شده، بیابد.
  6. دست‌کاری و کنترل متغیر­ها: پژوهشگر، برای مطالعه­ی روابط بین متغیرها، هم از دست‌کاری و هم از کنترل استفاده می­کند. پس‌ازآن که متغیرهای موردمطالعه، به گونه­ی عملی، تعریف و طرح مربوط انتخاب شد، ابزار اندازه­گیری نیز باید انتخاب یا تهیه گردد. مفاهیم اعتبار درونی و بیرونی زیربنای دست‌کاری و کنترل را تشکیل می­دهد.
  7. تحلیل آماری و تفسیر نتایج: داده­های تجربی پس از گردآوری باید با استفاده از روش­های مناسب آماری طبقه­بندی و تلخیص شود تا بتوان نتایج و تعمیم­های لازم را از آن­ها استنتاج کرد. نتایج پژوهش، در این مرحله به‌صورت جداول اعداد و ارقام درمی‌آید. پاره­ای از نتایج را نیز می­توان به‌وسیله‌ی نشانه­ها یا نمادها و نمودارهایی که هرکدام معنی خاصی دارند، خلاصه کرد. سلسله‌مراتب مشاهده‌شده بین نتایج حاصل، باید به‌روشنی بیان شود تا به شکلی متناسب با فرضیه­ی پژوهش درآید.
  8. بیان قانون: فرضیه­ی تنظیمی بر پایه­ی شواهد پژوهش مورد تأکید یا تکذیب قرار می­گیرد. اگر فرضیه تأیید شود، به‌صورت قانون بیان می­گردد و الا از وضع قانون صرف‌نظر می­شود (هومن، 1366)

منبع:

کتاب «روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی»، ج 1، نگاشته‌ی دکتر بیابان‌گرد

فائزه جان محمدی. کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *