مروری بر کامل ترین تست بالینی حال حاضر دنیا

مروری بر کامل ترین تست بالینی حال حاضر دنیا : MMPI-2RF چیست؟ آخرین نسخه از ابزارهای سنجش بالینی و شخصیت دانشگاه مینه‌سوتا برای بزرگ‌سالان است. با بررسی دقیق روند تحولی MMPI، می‌توان دریافت که MMPI-2RF وارث بیش از 80 سال تجربه فعالانه در حیطه سنجش روان‌شناختی با تأکید بر رویکرد تشخیصی- درمانی است؛ ازاین‌رو، استفاده متخصصین روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی از واژه نسخه طلایی پرسشنامه شخصیتی، مهر تأییدی بر این ادعاست.

جدول زیر، روند تکامل آزمون مینه‌سوتا را نشان می‌دهد.

فعالیت‌های عمده تاریخ تقریبی
اقدامات اولیه برای تدوین نسخه اصلی MMPI 1930
انتشار نسخه اصلی MMPI 1943
انتشار مجدد نسخه اصلی MMPI 1982
تأسیس کمیته توسعه ابزارهای MMPI 1982
انتشار نسخه MMPI-2 1989
انتشار نسخه MMPI-A 1992
انتشار نسخه MMPI-2RC 2003
انتشار نسخه MMPI-2RF 2008

MMPI-2RF برای چه سنی اجرا می‌شود؟

این آزمون سنجش قدرتمند بالینی و شخصیت، ویژه بزرگ‌سالان، بالاتر از 18 سال است.

MMPI-2RF چه برتری‌هایی نسبت به نسخه‌های قبلی دارد؟

زمینه‌های فنی یک آزمون، با سه حیطه مفهومی یا نظری، روش‌شناختی یا روان‌سنجی و همبسته‌های تجربی سروکار دارد. در ساختارسازی MMPI-2RF، عوامل گوناگونی مطرح می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در سه حیطه عمده به‌عنوان عوامل مفهومی، عوامل تجربی و عوامل روش‌شناختی در نظر گرفت. MMPI-2RF هر سه حیطه را به‌طور مناسبی پوشش می‌دهد.

مروری بر کامل ترین تست بالینی حال حاضر دنیا : جداول مرتبط با تفسیر و بهره‌گیری از نقاط بُرش برای تدوین سطوح متفاوت نمره، اطلاعات کاربردی را برای تشخیص و درمان 42 مقیاس بالینی، ارائه می‌کند که علاوه بر آسیب‌شناسی روانی سطح بالا در 3 حیطه نارسایی هیجانی، شناختی و رفتاری، با 9 مقیاس بالینی سطح دوم، 25 مقیاس مشکلات ویژه و 5 مقیاس آسیب‌شناسی روانی عمده شخصیت سروکار دارد. در تمامی این موارد، برای برافراشتگی خفیف و شدید تفسیر وجود دارد و گاهی اوقات، به تفسیر نمرات پایین‌تر از حد متوسط نیز تأکید می‌گردد.

MMPI-2RF چه کاربردی دارد؟

فُرم بازسازی‌شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا (MMPI-2RF)، پرسشنامه‌ای است که در حیطه‌های وسیعی به‌کاربرده می‌شود و علاوه بر اینکه ازلحاظ بالینی دارای اهمیت است، ازلحاظ سنجش شخصیت نیز به‌عنوان قدرتمندترین آزمون در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

پرسشنامه MMPI-2RF دارای 338 سؤال بوده و 50 مقیاس را تشکیل می‌دهد که 8 مقیاس روایی و 42 مقیاس اصلی را در برمی‌گیرد.

مقیاس‌های بالینی با ساختار سازی مجدد (RC) در هسته اصلی این آزمون جای دارد و بی‌شک به‌عنوان کامل‌ترین آزمون شخصیتی و آسیب‌شناسی روانی قابل‌استفاده است.

آیا MMPI-2RF در ایران هم اعتبار دارد؟

تیم قدرتمند هنجاریابی آزمون‌های روان‌شناختی در ایران توسط دکتر کامبیز کامکاری، هنجاریابی شده است و در سامانه سنجش روان به آدرس www.pas-os.com در اختیار متخصصین قرارگرفته است.

سعیده محسنی نژاد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *