نگرش به تغییر سازمانی

بررسی مقاومت سازمان نسبت به تغییرات

معرفی پرسشنامه نگرش نسبت به تغییر سازمانی

مهرداد سروستانی-کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی

 پرسشنامۀ نگرش به تغییر سازمانی بر اساس نظریه دانهام و همکارانش است که شامل 18 سؤال است این پرسشنامه، نگرش افراد را نسبت به تغییر سازمانی اندازه‌گیری می‌کند. در این مقیاس، نگرش در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری، موردتوجه قرارگرفته است. کاربرد این پرسشنامه در موقعیت‌های سازمانی و تحقیقاتی، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

نمره‌گذاری این پرسشنامه بر اساس یک مقیاس هفت‌درجه‌ای انجام می‌گیرد. در سؤالات 1-2-3-4-5-6 به ترتیب برای گزینه‌های بسیار مخالفم، نسبتاً مخالفم، کمی مخالفم، نظری ندارم، کمی موافقم، نسبتاً موافقم، بسیار موافقم به ترتیب نمره‌های 7-6-5-4-3-2-1 و برای بقیه سؤالات به‌صورت برعکس نمره‌گذاری می‌شود؛ بنابراین کمترین امتیاز این پرسشنامه برابر با 18 و بیشترین امتیاز این پرسشنامه 126 می‌باشد. جدول شماره 3-4 تعداد سؤالات و نحوه توزیع سؤالات برای هر یک از ابعاد را نشان می‌دهد.

  سؤالات نگرش نسبت به تغییر سازمانیابعاد
نگرش عاطفی نسبت به تغییر1-6
نگرش شناختی نسبت به تغییر7- 12
نگرش رفتاری نسبت به تغییر13-18
مجموع سؤالات نگرش نسبت به تغییر سازمانی18 سؤال

مقیاس‌های پرسشنامه

مقیاس رتبه‌ای داده‌های مربوط به سؤالات نگرش نسبت به تغییر سازمانی پرسشنامه و ارزش عددی هر مقیاس در جدول آمده است.

مقیاس رتبه‌ای داده‌های مربوط به سؤالات پرسشنامه

ارزش عددی سؤالات مثبتگزینه‌هاارزش عددی سؤالات منفی
1بسیار مخالفم7
2نسبتاً مخالفم6
3کمی مخالفم5
4نظری ندارم4
5کمی موافقم3
6نسبتاً موافقم2
7بسیار موافقم1

 روایی و پایایی ابزار جمع‌آوری اطلاعات

برای تعیین روایی ابزار جمع‌آوری اطلاعات از روایی نمادی یا صوری استفاده گردید. بدین ترتیب كه پرسشنامه اولیه تنظیم‌شده در اختیار اساتید و صاحب‌نظران دانشگاهی رشته مدیریت و روانشناسی قرار گرفت تا در رابطه بااینکه سؤالات مطرح‌شده، آنچه را كه مدنظر است، اندازه‌گیری می‌کند یا خیر؟ اظهارنظر نمایند. سپس نظرات اساتید و صاحب‌نظران در پرسشنامه لحاظ و تغییرات لازم در سؤالات به وجود آمد.

 برای آزمون پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای كرونباخ استفاده‌شده است. بر اساس این روش با یك مطالعه مقدماتی روی 40 كارمند جامعه موردبررسی و با استفاده از نرم‌افزار آماری spss میزان پایایی سؤالات هوش اجتماعی، خودکارآمدی و نگرش نسبت به تغییر سازمانی به ترتیب 757/0، 857/0 و 895/0 به دست آمد. (جدول‌های شماره 3- 8 و 3- 9 و 3-10). مقدار این آماره‌ها نشان می‌دهد که اولاً سؤالات پرسشنامه همبستگی بالایی با یکدیگر دارند و ثانیاً پرسشنامه تحقیق،‌ از پایایی بالایی برخوردار می‌باشد.

 آزمون پایایی سؤالات نگرش نسبت به تغییر سازمانی پرسشنامه

  فراوانیدرصد
CasesValid400/100
Excludeda00/
Total400/100
  Reliability Statistics
Cronbach’s AlphaN of Items
895/018

از این آزمون برای بررسی میزان مقاومت افراد سازمان نسبت به تغییر رویه در سازمان استفاده‌شده و با توجه به نتایج آن، برای ایجاد تغییر مربوطه برنامه‌ریزی منسجم‌تری اتخاذ می‌گردد.

برای مشاهده کامل جداول به شماره 46 ماهنامه روانشناسی روان بنه مراجعه کنید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *