تاثیرات روابط با دوستان و همسالان در رشد اجتماعی_عاطفی کودک و نوجوان2:

تاثیرات روابط با دوستان و همسالان در رشد اجتماعی_عاطفی کودک و نوجوان2: برای نوجوانان، روابط خوب با همسالان می تواند به رشدهویت خود و استقلال کمک کند.روابط ضعیف با همسالان، می تواند یک پیش بین قوی برای ناسازگاری اجتماعی کنونی و آینده باشد به علاوه، روابط ضعیف با همسالان،می تواند در ایجاد استرس، احساس تنهایی،خودارزشمندپنداری ضعیف،  اضطراب،افسردگی، و رفتار ضداجتماعی نقش داشته باشد.

پژوهش ها، همچنین، نشان دهنده ارتباط قوی بین ناسازگاری اجتماعی و سوگیری های اسنادی خصمانه می باشند.
به بیان دیگر، کودکانی که از لحاظ اجتماعی، طردشده و پرخاشگر هستند، گرایش دارند منظور خصمانه را به همسالان اسناد دهند (به عنوان مثال، “او از قصد به من خورد)” که اغلب اوقات، به درگیری و سایر تعاملات اجتماعی منفی منجر می شود.
اگرچه روابط ضعیف با همسالان، نشانه های محکمی برای رشد اجتماعی– عاطفی ناسازگارانه هستند مشخص نشده است، آیا روابط ضعیف با همسالان، صرفا تاثیر سایر اختلال ها هستند یا این که نقش فعالی در وخیم ترکردن خط سیر رشدی منفی ایفا می کنند”.

به عنوان مثال، بیرمن و همکاران دریافتند، کودکان پرخاشگری که توسط همسالانشان طرد شده بودند، در مقایسه با کودکان پرخاشگر طردنشده، اختلالهای توجه شدید،کمبودهای هیجانی، و مشکلات درونی کردن بیشتری را از خود نشان دادند.بنابراین، سایر مشکلات، ممکن است در طرد شدن برخی از کودکان پرخاشگر از جانب همسالان، نقش داشته باشند و در طردشدن برخی دیگر نقشی ایفا نکنند محرومیت از توجه مثبت همسالان، می تواند مانع رشد مهارت های مثبت اجتماعی و همدلی گردد که سازگاری اجتماعی خوب را ارتقا می دهند.

پژوهشها نشان می دهند که ارتباطی نیرومند میان طرد شدن از سوی همسالان و بروز رفتار پرخاشگرانه در میان کودکان در هر سنی وجود دارد با این وجود، تمامی کودکان پرخاشگر، توسط همسالانشان طرد نمی شوند.

مداخله هایی که شامل آموزش مهارت های اجتماعی هستند، می توانند کمک کنند تا رابطه با همسالان را بهبود ببخشند. با این وجود، ساختار چنین مداخلاتی، در هر یک از این موارد، متفاوت خواهد بود.

باید بر پرورش مهارت های اجتماعی و راه کارهای کنارآمدن تمرکز شود تا آسیب پذیری نسبت به مورد آزار واذیت قرار گرفتن کاهش یابدو یا عمدتا باید به کنترل خشم، آموزش جایگزینی پرخاشگری و افزایش سطح استدلال اخلاقی توجه شود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

یک دیدگاه برای “تاثیرات روابط با دوستان و همسالان در رشد اجتماعی_عاطفی کودک و نوجوان2:”

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *