ارتباط بین خودآگاهی با اعتمادبه نفس و عزت نفس

ارتباط بین خودآگاهی با اعتمادبه نفس و عزت نفس : عزت نفس یک ارزیابی است. ارزیابی خصوصیات خود که منجر به احساس فرد نسبت به خود و خصوصیاتش می گردد.

اگر فردی از خصوصیات خودارزیابی منفی داشته باشد و برای آنها احترام و اعتباری قائل نباشد، می گوییم، وی دارای عزتنفس پایین یا منفی است؛ اما زمانی که فرد ارزیابی مثبتی نسبت به خود وخصوصیات خود داشته باشد، می گوییم وی دارای عزت نفس مثبت یا بالا است.عزت نفس مثبت یا بالا، یعنی خود را فردی توانا، باکفایت، دوست داشتنی و منحصربه فرد و باارزش دیدن.

توانا: به این معنی که من می توانم کارهایی را انجام دهم.

 باکفایت: یعنی من کارهایم را به اندازه کافی خوب انجام می دهم.

 دوست داشتنی بودن: به این معناست که من علیرغم تمامی نقاط قوت و ضعف هایم، خودم را دوست دارم و انسانی دوست داشتنی هستم.

 منحصربه فرد بودن: یعنی من فردی هستم با تواناییها و خصوصیات خاص خودم و هیچکس در دنیا مانند من نیست.

 ارزشمند بودن: یعنی اینکه من مفید هستم و ارزش دارم.


از سوی دیگر، اعتمادبه نفس یعنی شناخت توانایی خود و اعتماد به این توانایی ها. لازمه داشتن اعتمادبه نفس،پذیرفتن خود و دوست داشتن خود است. اگر بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را بپذیریم و خودمان را دوست داشته نکته ی حائز اهمیت این است که اعتمادبه نفس فطری نیست؛ یعنی با آن به دنیا نمی آییم.

همچنین امری نیست که ناگهانی و به یکباره حاصل شود، بلکه احساسی از توانمندی است که با فرایندی منظم و مداوم پرورش می یابد. این فرایند مثل گلوله برفی است که در اثر غلتیدن بزرگ و بزرگتر می شود. یک اقدام مطمئن باعث اطمینان و دلگرمی شما می شود که به نوبه ی خود گام های مطمئنی را به دنبال خواهد داشت. باشیم، سنگ بنای اعتمادبه نفس را در خود گذارده ایم.

 
به گفته ی کارل راجرز، روانشناس آمریکایی: “افراد هرچه بیشتر خود را بپذیرند، به احتمال زیاد، دیگران را نیز خواهند پذیرفت و به عکس، هرچه نظرشان نسبت به خودنامساعدتر باشد، کمتر پذیرای دیگران خواهند بود”

ارتباط بین خودآگاهی با اعتمادبه نفس و عزت نفس : مرکز مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *